De commerciele belangen rondom DWDD

Wat begon als een dagelijkse talkshow, groeide uit tot een economische motor: De Wereld Draait Door (DWDD) was voor artiesten, uitgevers, musea en adverteerders dé etalage van Nederland. Een optreden in het programma leidde steevast tot hogere verkoopcijfers van boeken, concertkaartjes en museumbezoeken.

Hoewel het programma zich afficheerde als onafhankelijk en inhoudelijk gedreven, werden de commerciële belangen rondom DWDD steeds groter. Uitgevers stonden in de rij, muzikanten zagen hun Spotify-streams verdubbelen en adverteerders betaalden jaarlijks tot 14 miljoen euro voor reclame rondom de uitzendingen.

Toch bleef de redactie zelf strikt binnen de publieke omroep-CAO. Alleen presentator Matthijs van Nieuwkerk en een aantal vaste tafelgasten verdienden aanzienlijk meer. “Als wij makers een aandeel hadden gehad in wat er na een optreden bij DWDD werd omgezet, waren we stinkend rijk geworden. De enige van de redactie die buitengewoon goed aan het programma verdiende, was Matthijs. Hij had een gigantisch salaris, rond de half miljoen euro per jaar, en vulde dat aan met lucratieve schnabbels.,” aldus voormalig eindredacteur Dieuwke Wynia in haar blog.

DWDD werd uiteindelijk ‘too big to fail’: te veel sectoren profiteerden van het platform, wat de unieke machtspositie van Van Nieuwkerk jarenlang verklaarde.

18 Comments

  1. Ach ja, daar hebben we Dieuwke Wynia weer. Wat moet dat mens toch ongelooflijk aandachtsgeil zijn. Echter, ieder ander mens zal haar een zielige muts vinden.

  2. Ik vond het een topprogramma. Sinds Dwdd weg is kijken wij aan het begin van de avond een serie op een streamingdienst ipv iets op de NPO.

  3. Het verhaal staat weer vol met hoe goed en belangrijk Dieuwke zelf was.

    Het is dom dat de NPO/BNNVARA de het programma DWDD hebben laten lopen. Het programma had alles in zich voor een goede vooravond show. Er is nog geen programma geweest die dat heeft kunnen evenaren. Eva was als een soort DWDD aangekondigd maar dat is het bij lange na niet. Haal DWDD gewoon terug of een nieuwe titel met het zelfde concept. Zorg wel dat je juffrouw Wynia buiten de deur houd. Dat was de werkelijke kwade kracht binnen de muren van DWDD.

  4. Was het programma minder goed geweest als MvN zich niet als een bokito had gedragen.

    Mevrouw Wynia heeft het al enkele keren gehad over hoe afhankelijk de npo was van het programma en daardoor mee ging met de gekkigheid van de Presentator. Een belachelijk salaris bijvoorbeeld. Want oei stel dat hij zou vertrekken? Ja dan wat?

  5. Mis Dwdd nog steeds,vond het een geweldig programma met Matthijs als presentator was onnavolgbaar…nooit meer zo’n programma op tv geweest daarna,….

  6. Dieuwke Wynia vindt de druiven erg zuur na jaren met Mathijs te hebben gewerkt zonder klagen ..
    Nu schopt ze graag naar de mensen omdat ze zelf waarschijnlijk niet zonder ze kan in `hillebilly stad .

  7. Deel het salaris van MATTHIJS eens door het aantal kijkers van DWDD.
    Waar heb je het dan over?
    Deze rekensom liet men eens los op wat TOON HERMANS ontving voor zijn One Man Show op TV.
    Het kwam uit op anderhalve cent per kijker.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*