
Kijken via connected tv wordt in 2026 nog belangrijker voor adverteerders. Experts uit de ad tech-sector verwachten dat AI, data en culturele intelligentie de advertentiemarkt gaan domineren. Dat meldt TVtechnology.com.
AI verschuift van ‘tool’ naar strategische motor. Niet de hoeveelheid data, maar de kwaliteit en ‘culturele intelligentie’ bepalen het succes van campagnes. Met culturele intelligentie wordt hier bedoeld het vermogen van merken, platforms en AI-systemen om menselijk gedrag, waarden, emoties en context diepgaand te begrijpen — over verschillende culturen, subculturen en generaties heen — en dit inzicht bewust en verantwoord toe te passen. Merken die zonder context trends najagen, lopen risico op onrelevante reclame met beperkt resultaat. Stemgestuurde technologie groeit uit tot een nieuw reclamekanaal. Advertenties op basis van spraakopdrachten via slimme speakers en assistenten worden steeds relevanter. Ook data krijgt een hoofdrol: partijen met sterke first-party data hebben een duidelijke voorsprong. Daarnaast groeit verticale video uit tot een premium advertentieformaat op het open web. Tot slot verschuift programmatic advertising naar meer transparantie en slimmere besluitvorming aan de verkoopzijde.

Geef als eerste een reactie