
Bij de regionale publieke omroepen geloven we onvoorwaardelijk in de kracht van innovatie en dat zie je terug in de manier waarop we werken. Veel wordt bottom-up georganiseerd, waarbij we geloven dat wanneer collega’s zélf met innovatie aan de slag gaan, er een bijzondere synergie van nieuwsgierigheid en initiatief ontstaat. Zo ook als het gaat om de toepassing van artificiële intelligentie. Een onderwerp dat momenteel alle sectoren volledig domineert, dus ook de media.
Zonder dat het van bovenaf wordt opgelegd, groeit het gebruik van AI bij de regionale publieke omroepen door de gedrevenheid van medewerkers die experimenteren, ontdekken en hun kennis delen. We werken aan het opleiden van wat Richard Otto en Mark Deeleman in hun boek #AI; we’re f*cked! de smart skill professionals noemen. Werknemers die AI slim weten te combineren met menselijke vaardigheden om relevant te blijven.
De implementatie van AI is inmiddels voelbaar in elke hoek van onze omroepen. Van redacteuren die taalmodellen inzetten voor transcripties tot marketeers die met slimme tools content analyseren. Wat opvalt, is de intrinsieke motivatie: collega’s denken na over ethiek en privacy en vinden verantwoord gebruik van AI vanzelfsprekend. Dit zorgt ervoor dat AI veilig en doelgericht wordt geïntegreerd in de dagelijkse werkzaamheden.
Om deze inzet te structureren, heeft een aantal regionale omroepen al een centrale AI-coördinator aangesteld die de samenhang bewaakt en teams ondersteunt bij het ontwikkelen en opschalen van AI-initiatieven. De verwachting is dat meerdere regionale omroepen gaan volgen. Het doel is duidelijk: zorgen dat wij als organisatie blijven leren en koers houden. Dit terwijl we het eigenaarschap over onze inhoudelijke keuzes en de verhalen die we willen vertellen behouden.
De afgelopen periode hebben de regionale omroepen samen met de RPO grote stappen gezet op het gebied van innovatie, digitalisering en AI. Met de oprichting van het RPO Transformatieteam en RPO Datateam, twee jaar geleden, worden onze gezamenlijke inspanningen versterkt en verankerd. AI speelt hierin nu de welkome sleutelrol, met toepassingen die onze publieke mediaopdracht ondersteunen en versterken. Daarbij ontwikkelen we onze eigen richtlijnen om AI verantwoord en ethisch in te zetten, met het behoud van journalistieke integriteit als leidraad.
Bij de regionale omroepen omarmen we AI niet alleen als een technologische ontwikkeling, maar (vooral) als een cultuurverandering. Het bewijs dat deze werkwijze werkt, ligt in de nieuwsgierigheid, skills en ook moed van onze collega’s. Ze verleggen dagelijks de grenzen weer een beetje om zo onze organisaties relevant en toekomstbestendig te houden voor onze doelgroepen in het continu veranderende medialandschap.
Jan Müller
Directeur Regionale Publieke Omroep (RPO)

Jan, hoe zit het met de creatieve programmamakers en spraakmakende presentatoren bij de regionale tv die met de door het publiek zeer gewaardeerde traditionele lineaire radioploeg (in de top van Nederland) voor een eigen community moeten zorgdragen. Veelal vervangen door data medewerkers. RTV Oost zit al met de ernstige nadelige gevolgen van die gewijzigde strategie naar on line first. AI is net als een internet site een hulpmiddel voor de,inmiddels verwaarloosde, herkenbare publieke regionale radio en tv. Niet omgekeerd. Keer het tij voor het te laat is.