Technologie helpt research KRO-NCRV

Redacties bij radio en televisie kennen het fenomeen volop. Het doorzoeken van documenten kan een tijdrovende klus zijn. Bij KRO-NCRV is journalist Luuk Ex intensief bezig om dit werk eenvoudiger te maken. Ex, die in 2014 de Tegel won in de categorie Toekomstprijs en een jaar later eerste werd in de Challenge(een competitie voor persinnovatie)probeert nu zijn eindredactie warm te krijgen voor een werkwijze daarvoor.

De kunst is om voor elkaar te krijgen dat journalistiek en wetenschappelijke projecten elkaar kunnen vinden. Ex zegt uit eigen ervaring bij KRO-NCRV te merken dat automatisering nog bepaald niet tot de standaard redactionele werkwijze behoort. “Recent werkte ik mee aan een onderzoek over de vraag met hoeveel asielaanvragen het kabinet rekening houdt. Om het verhaal hard te krijgen moesten we een grote hoeveelheid papieren documenten en foto’s doorspitten”.

“Toen ik voorstelde alles in te scannen en met OCR doorzoekbaar te maken –dan konden we alle bekende prognoses zo uit de documenten vissen– keek de redactie verrast. Direct kwamen er verhalen los over eerder onderzoek waarbij de voltallige redactie, net als in Spotlight, drie dagen de wijsvingerzoekmethode had gehanteerd”.

Media Distillery
Ex zegt verrast te zijn door Media Distillery, een Nederlandse start-up die de laatste techniek in spraakherkenning, tekstherkenning en beeldherkenning combineert om Nederlandse televisie- en radioprogramma’s doorzoekbaar te maken. Handig voor het terugzoeken van fragmenten, ook als je alleen maar een vage indicatie hebt of hoe, wat, waar en wanneer. 

“De zoekmachine Media Distillery zet alles wat wordt gezegd om in tekst en maakt het doorzoekbaar. Vindbaarheid van video’s op YouTube en Uitzending Gemist is afhankelijk van annotatie. De uploader van een filmpje schrijft op wat er te zien is, meestal in één zin. Bij Media Distillery bepaalt de technologie de annotatie. Daardoor zijn we niet afhankelijk van wat de uploader op dat moment belangrijk acht”, aldus Ex.
Beeldherkenning
“Wat ook veelbelovend is”, zo gaat hij enthousiast verder in zijn bog op svdj.nl , “is de beeldherkenning. Media Distillery is in staat om logo’s en gezichten te herkennen. Een pilot met Media Distillery zal voor KRO-NCRV en voor ons erg leerzaam zijn, meent Ex. Afgelopen maand testten ruim vijftig redactieleden de veelbelovende techniek. (foto You Tube Media Distillery)
https://www.svdj.nl/tag/media-distillery/

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*