Onderzoek VS: Bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen maken podcasts

In de Verenigde Staten maken bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen podcasts. Dat blijkt uit The Creators 2025, een nieuw onderzoek van brancheorganisatie Sounds Profitable naar het podcast-ecosysteem. Het rapport, dat sinds gisteren gratis te downloaden is, laat zien dat vooral de instroom van vrouwelijke makers achterblijft, terwijl vrouwen die eenmaal beginnen juist iets vaker actief blijven dan mannen.

Volgens het onderzoek produceert 15 procent van de mannen podcasts, tegenover 8 procent van de vrouwen. De retentie onder vrouwelijke makers is echter hoger (69 procent) dan bij mannen (67 procent). “Vrouwen stoppen niet vaker met podcasten, ze beginnen er minder vaak aan. Dat is een instapprobleem, geen motivatieprobleem,” aldus onderzoeker Tom Webster van Sounds Profitable.

Video
Een aparte analyse in het rapport richt zich op de rol van video binnen podcasting. Van de actieve videomakers gebruikt 43 procent YouTube als het belangrijkste podcastplatform, wat wijst op een sterke betrokkenheid bij visuele content. Audiomakers blijken echter óók opvallend veel video te consumeren wanneer zij YouTube gebruiken: zij kijken daar in 69 procent van de gevallen daadwerkelijk naar video, al wordt het platform door velen vooral ingezet voor ‘achtergrondluisteren’, zoals muziek of audiopodcasts. Makers die zijn afgehaakt vertonen een ander patroon: zij bekijken op YouTube slechts in 49 procent van de gevallen video en gebruiken het platform juist vaker als audiokanaal. Dat duidt erop dat zij wel video maakten, maar zelf vooral audio consumeren. Volgens Tom Webster ligt daar een belangrijke verklaring voor afhaken: wie vooral audiopodcasts luistert maar probeert videocontent te maken, vergroot de kans om te stoppen. De meest duurzame makers, stelt hij, creëren content in het format dat zij zelf het liefst consumeren.

Het onderzoek is gebaseerd op een representatieve steekproef van ruim 5.000 Amerikaanse volwassenen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*