Podcastindustrie blijft groeien: wereldwijd meer dan 4,5 miljoen podcasts

De podcastmarkt blijft in 2025 onverminderd groeien. Volgens de nieuwste cijfers van PodcastIndex staan er wereldwijd inmiddels 4.546.694 geregistreerde podcasts, waarvan 440.794 actief zijn. Dat betekent dat een podcast in de afgelopen 90 dagen ten minste één nieuwe aflevering heeft gepubliceerd.

Ook Apple Podcasts ziet de catalogus flink uitbreiden. Het platform herbergt 2,9 miljoen podcasts, ruim 25% meer dan vier jaar geleden. In totaal zijn er inmiddels meer dan 117 miljoen afleveringen gepubliceerd.

Luistercijfers laten eveneens een sterke stijging zien. Uit het jaarlijkse Infinite Dial-onderzoek blijkt dat inmiddels 70% van de Amerikanen ooit een podcast heeft beluisterd, terwijl 73% een audio- of videopodcast heeft geconsumeerd. Wekelijks luistert 40% van de Amerikanen (12+) – een record. Podcasts nemen inmiddels 31% van alle spoken-word audio voor hun rekening.

De populariteit van videopodcasts blijft toenemen: 31% van de makers publiceert inmiddels volledige video-afleveringen, terwijl 32% overweegt om ermee te starten. Tegelijkertijd blijkt audio dominant: 92% van de podcastfans noemt zichzelf nog steeds primair luisteraar.

Podcasters worstelen vooral met vindbaarheid: 72% noemt discoverability de grootste uitdaging. Geld verdienen blijft beperkt: slechts 15% verdient daadwerkelijk aan zijn podcast, al blijkt sponsoring voor deze groep de meest lucratieve inkomstenbron.

De favoriete luisterplatformen blijven stabiel: Apple Podcasts heeft een marktaandeel van 37,5%, gevolgd door Spotify met 33,2%. De iPhone blijft dominant als luisterapparaat met bijna 65% van alle consumptie.

De industrie is ook jong: 66% van de 12- tot 34-jarigen luistert maandelijks, tegenover 38% in de 55+ groep. Toch is er volgens onderzoekers juist bij oudere doelgroepen nog veel groeipotentieel, mede omdat zij de middelen én interesse hebben, maar nog onvoldoende worden bereikt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*