
Het was al geruime duidelijk dat de publieke omroep flink moet bezuinigen van de overheid. Een forse maatregel die al is genomen, is dat omroepen met elkaar moeten gaan samenwerken in zogenoemde omroephuizen.
Vorige week bevestigde de NPO na berichtgeving in het ‘Algemeen Dagblad’ een andere maatregel die eveneens geld moet besparen. Het gaat om een herschikking van programma’s op NPO 2 en NPO 3. NPO 1 ontspringt de dans. Die zender blijft, zoals het heet, het ‘vlaggenschip’ van de publieke omroep. Daarop blijven de programma’s te zien die bij de kijkers het populairst zijn, zoals ons eigen ‘Heel Holland Bakt’. Op NPO 2 komt er een duidelijke tijdscheiding in de programmering. Tot 19.30 uur wordt er ruimte gemaakt voor de jeugdprogramma’s die nu nog op NPO 3 te zien zijn. Na die tijd is NPO 2 beschikbaar voor verdiepende programma’s. NPO 3 wordt vooral een evenementenzender, met onder meer live-uitzendingen van sportwedstrijden en festivals. De herschikking leidt er onvermijdelijk toe dat er programma’s verdwijnen.
Wij zijn daar als Omroep MAX niet blij mee. Daarom hebben wij bezwaar gemaakt tegen de herschikking, net als zes andere omroepen. Wij blijven ons hard maken voor onze programma’s, waarvan we weten dat de MAX-leden die enorm waarderen.

Uw belang is idd die van de MAX kijker. NPO wil een, denk ik, renabel zenderpakket.
Daarom zijn al die laagjes binnen ons bestel zo onlogisch. Nu wordt ook gezegd dat de nieuwe regering die omroephuizen gaat herzien. Lekkere zwalk beleid weer.
Maar de logica van die huizen zag ik niet. Ik ben ook slechts een kijker/luisteraar van de npo.
Maar u is dus bang dat zMet het mes op tafel zou verdwijnen? Die zou naar dat vlaggenschip kunnen. Radar ook.
Affijn…jullie kunnen er weer uren ober vergaderen.
Ps. Max kan ook commercieel gaan he? Dan bepaal u alles zelf.
Jullie kijkers, de bejaarden, worden vroeg wakker en gaan vroeg in de avond slapen. Zend jullie gekopieerde/eigen heel Holland bakt uit in de ochtend. Dan bereik je je doelgroep beter.
Of gebruik je de bejaarden als excuus voor je omroep marketing/lobby?