
Muziekzender MTV stopt per 1 januari 2026 met het uitzenden van videoclips op vijf Europese themakanalen, waaronder MTV Music, MTV 80’s en MTV 90’s. Daarmee komt een einde aan veertig jaar muziekvideo’s op de zender.
Volgens Britse media is het besluit genomen door moederbedrijf Paramount, vanwege het veranderde kijkgedrag: muziekvideo’s worden vooral online bekeken. Alleen MTV HD blijft bestaan, met vooral realityprogramma’s als Geordie Shore en Naked Dating. Viacom (dat in 2022 Paramount is gaan heten) trok in 2011 al de stekker uit de Nederlandse muziekzender TMF.

Hier zou het management van 3Fm een voorbeeld aan kunnen nemen. Per 1 januari 2026 3FM alleen online te beluisteren.
Maar dat zijn commerciële zenders, die krijgen geen overheid subsidie.
Als dat zo’n goede zet is, dan hadden 538 en Q toch nooit meer meegeboden voor die dure FM frequenties? Dan zou de staat ook voorloper zijn (bij gelijkblijvende sterinkomsten). Als een commerciële zender het FM afschaffen niet doet is er met FM nog geld te verdienen.
Analoge Ratio is dood alleen bejaarden en freaks luisteren er nog naar.
Wat een onzin en een minachting voor ouderen en mensen die in jouw ogen anders zijn.
Volgens NOM luistert nog 30 % van de luisteraars nog analoog.
De vergelijking met radio gaat denk ik niet helemaal op. Hoewel de beleving van muziek veel individueler is geworden in vergelijking met de vorige eeuw, blijft het sociale aspect. Waarom zouden mensen een nummer aanvragen op de radio als ze het ook op Spotify kunnen opzoeken? Ook is er een verschil tussen een nummer in een toplijst horen of daarbuiten.
Daar is MTV/Paramount na 15 jaar eindelijk zelf ook achter ?
Vevo, YouTube, Vimeo, TikTok (ook veel muziek)