Commissariaat voor de Media lanceert beslisboom voor YouTubers en influencers

De Nieuwe beslisboom helpt video-makers te bepalen of zij zich moeten aanmelden bij Commissariaat voor de Media

Het Commissariaat voor de Media heeft een nieuwe beslisboom gelanceerd waarmee videomakers eenvoudig kunnen nagaan of zij zich moeten aanmelden als video-uploader en onder actief toezicht vallen.

De online tool leidt gebruikers stap voor stap door enkele korte vragen over hun activiteiten op platforms als YouTube, Instagram en TikTok. Binnen twee minuten weten makers of zij verplicht zijn zich te registreren. Ook wie zich niet hoeft aan te melden, moet kort aangeven dat de beslisboom is doorlopen.

Wie wél aan de criteria voldoet — bijvoorbeeld meer dan 100.000 volgers heeft, inkomsten haalt uit video’s en een KvK-inschrijving bezit — moet zich aanmelden bij het Commissariaat. Daarbij gelden regels uit de Mediawet, zoals transparantie over reclame, bescherming van minderjarigen en duidelijkheid over de identiteit van de maker.

Na aanmelding ontvangen uploaders een bevestiging en een brochure met extra informatie. Ook worden er jaarlijkse toezichtskosten van circa €250 in rekening gebracht.

De beslisboom is bedoeld om duidelijkheid te geven over de verantwoordelijkheden van online videomakers en om te zorgen dat commerciële content op sociale media voldoet aan de wettelijke normen.

1 Comment

  1. Zorgwekkende inperking van de persvrijheid. De overheid krijgt hiermee de mogelijkheid om de financiering van contentmakers te controleren en af te snijden. Zeer enge ontwikkeling.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*