De helft van de inwoners van Nederland luistert met enige regelmaat naar een podcast. Er zijn tal van podcasts waar men naar kan luisteren, van actualiteiten tot wetenschap, maar ook entertainment en sport. In totaal draaien 20% van de podcasts rondom sport. De meest populaire sportpodcast is die over voetbal. Die maken 40% van alle sportpodcasts uit. Maar hoe komt het dat de sport podcast de podcastlijsten steeds meer begint te domineren? Dit is het antwoord.

Sport podcasts zijn beter geworden
Podcasts zijn in korte tijd steeds populairder geworden. In de begindagen waren veel podcastmakers nog een beetje aan het experimenteren. Dat betekende dat de technische kwaliteit vaak niet perfect was. Gekraak, wegvallende stemmen en onregelmatig geluid waren heel normaal. Ondertussen weten podcastmakers wat ze moeten doen om de technische kwaliteit van hun podcasts te garanderen. Ook zijn er meer technische middelen die kunnen helpen bij het verbeteren van de kwaliteit.
Betere inhoud
De verbeterde kwaliteit geldt niet alleen voor de techniek, maar ook voor de inhoud van de podcasts. Goed beoordeelde podcasts zullen eerder aan de luisteraar getoond worden. Dat betekent voor luisteraars dat ze betere en meer actuele informatie over hun favoriete sport kunnen vinden. Dat is ook prettig voor mensen die wel eens online een bet plaatsen op sport. Dankzij de betere kennis, kan er zorgvuldiger worden ingezet.
Bekende gasten en betere informatie
Omdat podcast steeds populairder zijn geworden willen ook steeds meer mensen zich aan een sport podcast verbinden. Een goed voorbeeld is podcast In De Waaier, dit is een van de populairste sportpodcasts van Nederland. In deze podcast bespreken de hosts Hidde van Warmerdam en Thijs Zonneveld het laatste nieuws in de wielerwereld. Ze spreken hiervoor met bekende gasten zoals Michael Boogerd. Een ander goed voorbeeld is de Formule 1-podcast De Boordradio. De hosts zijn verslaggevers Patrick Moeke en Joost Nederpelt. Zij worden bijgestaan door coureur Ho-Pin Tung en presentator Bas Scharwachter.
Sport podcasts zijn makkelijker te vinden
In de begindagen van de podcast deed iedereen maar wat. Een podcast was vaak maar op één plek te vinden en promotie van podcasts was minimaal. Nu zijn veel podcast op meerdere kanalen te vinden. De podcasts zijn onder andere op Spotify en Podimo te beluisteren, maar ook met Apple Podcast en Google Podcast. Daarnaast hebben podcastmakers tegenwoordig social media en mogelijk hun eigen website die het makkelijker maakt om ze te vinden. Ook op YouTube zijn ze steeds vaker te vinden.

Er is meer keuze in sport podcasts
Omdat steeds meer mensen kiezen voor een podcast hebben luisteraars ook veel meer keuze. Sportliefhebbers kunnen luisteren naar algemene sportpodcasts over het laatste nieuws in sport, maar ook kiezen voor een zeer specifieke podcast. Zo kunnen luisteraars ervoor kiezen om een podcast te luisteren over hun favoriete voetbalclub. Zo is er een Ajax Life Podcast, de RoodWit Podcast voor PSV-fans en de Dick Voormekaar Podcast voor Feyenoord-fans.
Ook zijn er podcasts die zich specifiek richten op een bepaalde sport. Denk hierbij aan AD Voetbal Podcast en Kieft Jansen Egmond Gijp waarin puur en alleen over voetbal wordt gesproken. Formule 1 liefhebbers kunnen bij F1 Aan Tafel en Formule 1 podcast meer leren over hun favoriete sport. Iedereen die gek is op wielrennen kan afstemmen op De Roode Lantaarn en De Kopgroep.
Podcasts zijn steeds interactiever en op elk moment te beluisteren
Een podcast is een gemakkelijk medium om informatie, achtergronden en analyses over sport te horen. Hiervoor hoeft de speler nooit meer op een specifiek moment af te stemmen. De luisteraar bepaalt zelf wanneer de podcast beluisterd wordt. Het loont echter wel de moeite om te abonneren op kanalen om direct op de hoogte te worden gebracht als er een nieuwe podcast is.
Steeds meer podcastmakers sporten hun luisteraars aan om via social media te reageren op hun podcast en vragen te stellen. Podcastmakers beantwoorden die vragen in specifieke items. Dit zorgt voor trouwe luisteraars en een gevoel van betrokkenheid.

Geef als eerste een reactie