
De uitvaartbranche staat bekend als traditioneel en soms wat gesloten. Toch besloot de 39-jarige Leon Schouten uit Alkmaar het anders te doen. Hij werkte jarenlang in de wereld van verzekeringen en vergelijkingssites. Daar zag hij hoe belangrijk het is dat mensen weten waar ze voor betalen. Toen hij merkte dat uitvaarten vaak onnodig duur zijn, besloot hij het roer om te gooien. Zo ontstond Uitvaartland.nl: een platform dat uitvaarten betaalbaar maakt, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Waarom Uitvaartland?
“In de verzekeringswereld zag ik dat mensen altijd willen weten waar hun geld naartoe gaat,” vertelt Leon. “Toen ik later de uitvaartbranche beter leerde kennen, viel me iets op. Voor precies dezelfde kist, hetzelfde vervoer en dezelfde rouwkaarten betaalde je soms honderden euro’s meer. Dat voelde oneerlijk.”
De gedachte liet hem niet meer los. “Toen mijn opa overleed, ervaarde ik het zelf. Je bent emotioneel, er moet snel geschakeld worden en je zegt vaak te snel ja. Pas later besef je hoe hoog de rekening eigenlijk is. Toen wist ik: dit moet anders.”
Van verzekeringen naar uitvaarten
Leon begon in 2010 in de verzekeringswereld in loondienst, maar startte al snel verschillende eigen vergelijkingssites, zoals Zeker.com en Totaalbesparen.com. Ook ontwikkelde hij een site speciaal voor uitvaartverzekeringen. Toen hij die projecten had verkocht en herstelde van een burn-out, kwam het idee voor Uitvaartland.nl. “Ik wilde iets doen waar mensen echt iets aan hebben. Juist in een periode waarin ze kwetsbaar zijn.”
Hoe werkt Uitvaartland?
“Je kunt Uitvaartland zien als een soort online winkel voor alles wat met uitvaarten te maken heeft,” legt Leon uit. “Van uitvaartkisten, bloemen, van urnen tot rouwkaarten. Maar we doen meer. Daarnaast maakt uitvaartland ook veel producten zelf. Zoals schildersets voor het beschilderen van de kist of de Uitvaartland lijkwade. Dit zijn doeken van 3×3 meter waar een overledene ingewikkeld kan worden.
We bieden ook een uitvaartcoach: iemand die families op afstand begeleidt en 24 uur per dag bereikbaar is.” Volgens Leon kan dit veel geld schelen. “Niet iedereen heeft een uitvaartondernemer aan huis nodig. Veel zaken kun je eenvoudig telefonisch of online regelen. Zo houden families meer regie, en besparen ze vaak duizenden euro’s.”
Reacties uit de branche
Toch krijgt hij ook kritische reacties. “Mensen zeggen soms: ‘Een kist koop je toch niet online?’ Maar het gaat om dezelfde producten die traditionele ondernemers leveren, alleen tegen een lagere prijs. Ik vind dat mensen moeten weten dat goedkoper ook goed kan zijn.”
Ook leveranciers moesten wennen. Veel van hen hadden nauwe banden met traditionele uitvaartbedrijven. “In het begin waren ze terughoudend. Maar nu zien ze dat ons model werkt. We brengen volume en betrouwbaarheid.”
Toekomst en drijfveer
Leon ziet nog veel kansen. “Ik wil dat Uitvaartland hét platform wordt voor alles rondom een uitvaart. Niet alleen producten, maar ook advies en inspiratie. Geen dure kantoren of showrooms, maar transparant en online.”
Voor hem is het meer dan ondernemen. “Ik wil mensen helpen in een emotionele periode. Een waardig afscheid moet mogelijk zijn zonder dat families zich zorgen hoeven maken over geld. Dat is mijn missie, daar werk ik elke dag voor.”
Bekijk hier meer informatie over Leon Schouten.

Geef als eerste een reactie