Gaan smartglasses de mediawereld op zijn kop zetten?

De afgelopen vijfentwintig jaar is de smartphone ons belangrijkste venster geworden. Het veranderde niet alleen ons dagelijks leven, maar ook de mediawereld, communicatie en ons koopgedrag. Het was ‘de afstandsbediening van ons bestaan’. Toch lijkt dat tijdperk langzaam ten einde te komen. De smartphone gaat niet morgen verdwijnen, maar komt de komende jaren wellicht wél in de schaduw te staan van de smartglassen.

De belofte van de smartbril

Smartbrillen zoals de nieuwe Ray-Ban Meta Glasses met AR zijn nog lang niet perfect. Ze moeten nog stappen maken op het gebied van batterijduur, comfort, privacy en vooral bruikbaarheid in alledaagse situaties. Maar wie goed kijkt, ziet dezelfde dynamiek die de smartphone ooit groot maakte: een technologie die nu nog gimmicky lijkt, maar over een paar jaar mainstream kan zijn.

Waar eerdere pogingen, zoals Google Glass, Meta’s Quest VR-brillen of zelfs Apple’s Vision Pro, te vroeg, te log of niet gebruiksvriendelijk genoeg waren, ligt de kracht nu in het subtiele en modieuze ontwerp. Een bril die je wíl dragen, omdat hij niet opvalt, maar ondertussen foto’s maakt, muziek afspeelt, navigeert en straks AI-ondersteund informatie in je blikveld projecteert. Wellicht dat we over een paar jaar wel denken hoe absurd het was dat we steeds onze smartphone uit onze zak moesten halen voor informatie of communicatie.

Nieuwe formats

De komst van smartbrillen gaat niet alleen over techniek, maar ook over de nieuwe verhalen, formats en ervaringen. Televisie en Augmented Reality zullen elkaar de komende jaren steeds meer raken. Denk bijvoorbeeld aan:
• Kookprogramma’s waarin de ingrediënten en kookinstructies van een bekende chef direct in je eigen keuken worden geprojecteerd. Je kunt als ware echt met een bekende kok gerechten gaan bereiden.
• Spelshows waarbij kijkers thuis live meespelen en virtuele puzzels of obstakels in hun eigen woonkamer verschijnen.
• Talentenshows die door AR in je woonkamer zich afspelen. De bekende auditiestip een meter van je bank, waar de kijker medejurylid kan worden.
• Sportuitzendingen waar statistieken, namen en tactieken realtime boven het veld worden getoond.

Waar televisie nu nog vaak eenrichtingsverkeer is, wordt dit met AR een hybride ervaring: je kijkt niet alleen, je beleeft en doet mee.

De impact op media en reclame

Dit lijkt nu nog een futuristisch verhaal, maar kan met de snelle technologische opmars (mede door AI) snel realiteit=. Content hoeft niet meer via het vertrouwde rechthoekige schermpje, maar komt letterlijk voor je ogen. Adverteerders kunnen straks contextueel en hyperpersoonlijk inspelen op wat je ziet: een winkel, een product of een merk dat direct digitaal verrijkt wordt.

De smartphone dood?

De smartphone zal de komende jaren nog niet volledig verdwijnen, maar mogelijk wel degraderen tot secundair apparaat. Net zoals de vaste telefoon ooit naar de achtergrond verdween, kan de smartphone datzelfde pad volgen. In 2030 zou de bril het primaire scherm kunnen zijn, met de smartphone als back-up. Daarmee staan we na nog geen kwart eeuw smartphone-dominantie mogelijk aan de vooravond van een nieuw tijdperk. De smartbril is nog niet af, maar belooft te worden wat eerdere experimenten niet lukte: een onzichtbare maar alomtegenwoordige interface tussen mens en digitale wereld. Voor mediabedrijven en adverteerders is dit hét moment om vooruit te denken en te experimenteren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*