Nederlandse arbeidsinspectie doet verkennend onderzoek naar jonge influencers

De Inspectie SZW heeft een verkennend onderzoek gedaan naar jonge influencers – kinderen onder de 16 jaar die actief zijn op sociale media en daar ook inkomsten mee kunnen genereren.

Uit het rapport blijkt dat vooral ouders verantwoordelijk zijn voor de commerciële activiteiten van hun kinderen. Omdat er vaak geen werkgever in beeld is, kan de Inspectie moeilijk handhaven. De onderzoekers adviseren om opdrachtgevers ook verantwoordelijk te maken voor het voorkomen van kinderarbeid. Daarnaast ontbreekt er een duidelijk normenkader voor de emotionele belasting van kinderen, waardoor toezicht en regelgeving lastig zijn. Frankrijk loopt voorop met wetgeving die kinderen onder de 16 jaar extra bescherming biedt. Lees hier het verkennend onderzoek.


Lees ook

2 Comments

  1. Weten wij het nog, de jongen van 12 die in de finale van de Soundmixshow stond?
    Fout, fout fout, mocht niet en na 22:00 uur was hij niet meer te zien.

    De baby die in het Big Brother-huis werd geboren?
    Fout, fout fout, mocht niet want het babietje was teveel te zien.

    En al jaren is het scheer en inslag met de vloggende kinderen en families met kinderen die vooral hun eigen producten promoten, waarbij zowat elke scheet die ze doen op camera staat en er wordt NU pas een “verkennend onderzoek” gedaan. Nu pas . . .

  2. Een verkennend onderzoek? Allemachtig, dit soort ‘familievloggers’ had allang aan banden gelegd kunnen en moeten worden, daar is geen verkennend onderzoek voor nodig.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*