Onderzoek: lineaire kijktijd blijft dalen

Nederlanders keken in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 120 minuten per dag naar live en uitgesteld televisiekijken, een daling van 7,9% ten opzichte van 2024. Vooral het live kijken nam af, mede doordat er dit jaar geen groot sportevenement zoals het EK Voetbal plaatsvond. Ook het zogenoemde overig schermgebruik daalde verder, waardoor de totale kijktijd via het televisiescherm terugviel naar 195 minuten per dag (-7,6%).

De afnemende kijktijd vertaalt zich in een krimp van de tv-reclamemarkt. In de eerste zes maanden van 2025 daalden de spotbestedingen met 5,9% naar €352 miljoen en de non-spotbestedingen met 24,2% naar €39 miljoen. Toch groeit de markt voor online video en streamingplatforms sterk: hun advertentie-inkomsten vormen inmiddels 10% van de totale spotbestedingen.

Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2025 dat op 4 september is gepubliceerd.

Volgens Screenforce-directeur Michel van der Voort zet de dalende kijktijd de tv-markt verder onder druk, maar biedt de sterke groei van online video adverteerders nieuwe kansen.

2 Comments

  1. Lineaire tv zal structureel minder en minder worden. Dat is toch geen nieuws. De nieuwe media en streaming diensten gaan de lineaire tv overnemen.
    Vroeger, heel vroeger bleven mensen thuis voor de radio, zoals de bonte dinsdagavond trein. Toen kwam de tv, met een een kijkdichtheid van miljoenen (maar 2 zenders)
    Nu is er een overdaad aan sociale media en streamingdiensten. Dus is het logisch dat mensen ( met name de jongeren) minder tv kijken.
    Dus bespaar mij deze nodeloze onderzoeken, en meldt iets wat echt Media nieuwswaardig is.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*