
De teloorgang van NPO 3FM is inmiddels een vertrouwd refrein in het Nederlandse medialandschap. Jarenlange koerswissels, dj-wisselingen, dalende luistercijfers, en een zenderidentiteit die elke paar maanden weer in een nieuwe jas gehesen wordt. Waar 3FM ooit het kloppend hart was van muzikale ontdekking, alternatieve pop en jongerencultuur, bungelt het nu ergens tussen vergetelheid en vasthouden uit gewoonte. En iedereen ziet het: dit houdt geen stand.
Toch blijft de échte beslissing uit. We blijven frunniken aan de buitenkant: nieuw logo, nieuwe stem, nieuw likje vormgeving, maar onderliggend verandert er niets. Terwijl het juist nu tijd is voor een fundamenteuze keuze. Geen symptoombestrijding meer. Dit zijn drie scenario’s die de publieke omroep eindelijk onder ogen moet durven zien:
1. Een frisse herstart: NPO Radio 3
Het merk 3FM is uitgeput. Wat ooit rebels en vooruitstrevend klonk, roept nu vooral associaties op met een zender die zichzelf keer op keer probeert uit te vinden en telkens de plank misslaat. Een naamswijziging naar NPO Radio 3 kan dat doorbreken, mits het meer is dan cosmetica.
Zet in op een scherpe muzikale en inhoudelijke lijn, ergens tussen Radio 2 en 3voor12 in. Maak het een zender waar Nederlandse acts, live-sessies en jongere subculturen een serieuze plek krijgen. Waar rap, gaming, klimaatactivisme en bijvoorbeeld mentale gezondheid niet alleen worden benoemd, maar gedragen door de stemmen die er middenin zitten.
Niet opnieuw rebranden. Herbronnen. En dan écht. Maak het weer publiek, niet publiekelijk pijnlijk.
2. Opgaan in NPO Radio 2: “3 op 2”
Als zelfstandige zender is 3FM al jaren aan het wegkwijnen. Waarom de energie niet verleggen naar samenwerking? Laat het jongere geluid integreren binnen het veel sterker presterende Radio 2 — bijvoorbeeld in de avonduren of het weekend.
De missie van 3FM — nieuwe muziek, jonge stemmen, culturele experimenten — kan dan blijven bestaan, maar binnen een zender met een breder bereik en stevige rugwind. Noem het “3 op 2” en geef het een eigen smoel, stijl en toon. Laat het niet wegsmelten in het midden van de weg, maar knal het in de zijlijn, waar het mag schuren.
En wie weet: misschien verjongt Radio 2 er zelf ook een beetje van.
3. Stekker eruit, volledig online
Misschien is het tijd om het uit te spreken: lineaire radio is niet langer het speelveld van jongeren. Waarom dan nog een FM-zender bezet houden met een doelgroep die daar al jaren niet meer te vinden is?
Sluit de zender, hef het merk als ether-kanaal op, en transformeer 3FM tot een online cultuurplatform. Muziek, podcasts, livestreams, korte documentaires, alles gericht op hoe jongeren wél consumeren: via hun telefoon, via socials, via communities. Geen zendertabel meer, maar een soort VICE 2.0 met een hart voor muziek.
En ja, die generatie wordt amper meegenomen in de officiële luistercijfers. Jongeren onder de 18 tellen in dat model nauwelijks mee. Maar uit recent onderzoek blijkt dat 15- tot 18-jarigen gemiddeld 5,4 uur per dag aan schermen besteden, en streamingradio via apps (30%) al bijna net zo populair is als FM-radio (33%). We kijken simpelweg de verkeerde kant op. Tijd om daar iets tegenover te zetten.
Kies. Durf.
3FM is te belangrijk om te laten doodbloeden. Maar dan moet er wel iets gebeuren. Het is tijd dat NPO de knoop doorhakt. Kies. Durf. Stop met lapmiddelen en tabellenblindheid. NPO 3FM verdient óf een heldere toekomst óf een waardige exit, maar geen eeuwig zwevend bestaan in de marge van het medialandschap.
Ramon Stoppelenburg is schrijver en digitaal pionier.

Durf in Hilversum?
maak van radio 2 een jongere zender en niet in het weekend of de avond maar overdag.
kap met u2 bruce springsteen en al die ouwe zooi en geef de dj’s een maximum leeftijd van 40 jaar.
of hou gewoon 3fm voor die 1 miljoen wekelijkse luisteraars
en waarom mag radio 4 wel blijven? of radio 5? luisteren minder mensen naar. evergreen top 100000 kan wel op radio 2 klassiek in het weekend op radio 2 jongeren in de avond op radio 2
we houden over radio 1 en 2
Zielig
vergelijkbaar met het schrijfsel
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat de NPO dacht dat Menno de Boer de juiste man zou zijn om 3FM te redden. Op papier misschien een indrukwekkend cv met functies bij SLAM!FM en Radio 538, maar wie iets dieper graaft, ziet een spoor van schade. Bij SLAM!FM slankte hij de programmering dusdanig af dat het station zijn ziel verloor, met een bizarre muziekkeuze waar niemand op zat te wachten. Uiteraard had hij zichzelf wel op de mooiste uitzenduren geprogrammeerd en kon hij zelf jaren een mooi salaris opstrijken.
En bij Radio 538? Daar is de ravage nóg voelbaar. Menno werkte jocks eruit die hij als concurrentie zag, met het gedwongen vertrek van Edwin Evers als dieptepunt. Zijn persoonlijke voorkeuren gaven ‘radiovriendjes’ als Frank Dane een kans, maar die ochtendshow werd een complete mislukking. Het marktaandeel kelderde en 538 is er nooit meer echt bovenop gekomen.
En nu mag deze man dus 3FM ‘redden’. Wat gebeurt er? Precies hetzelfde patroon. Jocks als Frank en Sander moeten vertrekken, om plaats te maken voor brave, kleurloze dj’s die zeggen wat Menno wil horen. Een angstcultuur ligt weer op de loer.
3FM was al op sterven na dood, maar met Menno achter het stuur lijkt euthanasie dichterbij dan ooit. Deze man zit er niet uit liefde voor radio of talentontwikkeling, maar simpelweg omdat hij een baantje nodig heeft. Wanneer ziet de NPO dat in?
Als straks ook 3FM definitief implodeert, laten we dan afspreken dat Menno de Boer nooit meer ergens de sleutels krijgt. Overal waar hij de leiding had, ging het mis. Altijd.
Het aantal fouten in deze reactie is werkelijk hilarisch. “Gedwongen vertrek van Edwin Evers” toch echt wel het hoogtepunt. Bijzonder. Voor iemand die kennelijk de carrière van de Boer heeft bestudeerd kraam je erg veel onzin uit. Maar goed he we weten het hoor 😉
Laat 3FM opgaan in een online-zender en geef de fm frequentie aan Radio 5, dat is gewoon hetbeste……Optie 3 dus…….Ik luister die zender al jaren niet meer, alleen nog maar de week vóór kerst tijdens het Glazen Huis.
goede reden ik luister ook al jaren niet naar radio 2 en 4 doe die zenders ook van de fm
Het is in dit land kennelijk onmogelijk om de publieke omroep kleiner te maken, doelmatiger. Laat wat de commercieelen kunnen aan de private ondernemingen. Ik noem het ook nog eens oneerlijke concurrentie.
En jongeren weten het verschil tussen 538 en 3FM niet eens. Als ze al radio luisteren.
Wat radio 2 en 5 doen kunnen de commerciële zenders ook wel. Dus Radio 1 en 4
Klopt als een bus, ook de thema kanalen kunnen behoorlijk worden uitgedund
ChatGPT heeft er een leuke column uitgepoept. Goed bezig, Ramon
Hoi Sophie Hijlkema
Er is bij de publieke omroep echt ruimte voor meerdere geluiden, maar dan moet je ook accepteren dat je kleinere genres met kleinere marktaandelen hebt waarbij Radio 2 de allemansvriend met het hoogste aandeel is.
3FM mag van mij best alternatiever worden, maar dan moet Radio 2 meer jonge hits gaan draaien. Of je deelt 3FM op zoals ze dat in België doen: een uitzender als MNM en een alternatief kanaal als Studio Brussel.
Dat Radio 2 een succes is en moet blijven verlamt de boel bij de npo. De mensen veranderen wel, maar het format van de zender evolueert niet meer. Dat format heeft een wisselwerking met hoe 3FM, FunX, Blend en Radio 5 zich kunnen profileren.
Wat voorbeelden: haal je de hits van 2 en maak je dat ouder, dan daalt dat aandeel, maar je weet niet of 3 stijgt. En als 2 ouder wordt, dan heeft dat ook weer invloed op 5. Wordt 2 te jong, dan is het gat naar 3 te klein en naar 5 weer te groot. En een alternatiever 3 verliest de aansluiting bij 2. Zouden ze op 3 teveel urban draaien dan zitten ze weer in het vaarwater van FunX en Blend.
Pas als ze het geheel gaan herzien komt er voor iedere zender duidelijkheid en het bijbehorende marktaandeel. Als ze dat binnen de npo weten te houden maakt het mij niet uit hoeveel % 3, 5 of 2 scoren.
de makke is … dat ze denken voor de jeugd te zijn, maar als je de mediasites de laatste jaren hebt gelezen ,dan luisteren jongeren niet naar popzenders , die hebben hun eigen muziek! De grote popzenders staan meestal verplicht aan bij bedrijven , de mensen die daar werken noemen het popterreur , muziek die niet te pruimen valt. want wat wil de massa, gewoon gezellige gangbare muziek, maar geen rappers housers en vreselijke hedendaagse irritante popmuziek, Of saai radio > SKYRADIO < daarom stijgt radio 5 . De luisteraar wil nostalgie dat ouwe plaatje uit zijn jeugd. maar de dj mogen in veel gevallen niets geen eigen inbreng, moeten lijsten afdraaien , en programmamakers worden ook door adverteerders op de vingers getikt, want alles moet jongerengericht, zelf bij lokaal en regionale omroepen wordt dat al ingehamerd
Dat is de oorzaak dat het hele radiolandschap verziekt wordt , en geen rekening wordt gehouden met de vergrijzing, want daar valt juist de meeste luisteraars weg te halen, zie radio 5 Zelf draai ik heel breed voor een wat ouder publiek GEEN JEUGD, krijg zelfs verzoeken uit USA, BRAZILIE en wat wil men horen? nostalgische herkenbare plaatjes geen hedendaags geluid. Veel radiozenders sluiten luisteraars boven de 50 uit . Zelfs radio Noor-Holland heeft op schandelijke wijze Anne van Egmond en Hans van Wilgenburg hun programma afgepakt , omdat het de 40-50 plusser aantrok, Heb er wat van gezegd toen, maar als antwoord krijg je ,, wie betaalt, die bepaald , de adverteerder dus
op deze manier wordt het radiolandschap verziekt, en heb dan groot respect voor die omroepen die wel voor een ouder publiek draaien . Natuurlijk een jongeren zender hoort er bij, maar als het overgrote publiek iets anders wil , moet je ook die groep bedienen!
Makkelijkste optie is natuurlijk om de FM zenders van 3FM bij opbod te verkopen aan een commerciele partij. 3FM met of zonder andere naam gewoon door op internet en DAB+ en podcast. 3 op 2 is een lachwekkende optie. Hoe ga ik nog een zender naar de maan helpen is dat.
“Waar rap, gaming, klimaatactivisme en bijvoorbeeld mentale gezondheid niet alleen worden benoemd, maar gedragen door de stemmen die er middenin zitten.”
Wat een gigantisch dom plan. Dit is precies waar het jaren geleden helemaal mis is gegaan, 3FM was erg groot in ‘de provincie’ waar dit soort maatschappelijke punten veel minder spelen. Maar 3FM wou meer randstad zijn, meer politieke statements maken en zijn daardoor gekelderd in de cijfers. Opnieuw dit plan uitvouwen zou het domste zijn wat ze kunnen doen.
Eens
Terug naar Hilversum 3……..”is dat wat?”
Het kan heel makkelijk: Noem NPO Radio 1 NPO Nieuws, noem NPO Radio 2 NPO Pop door het huidige NPO Radio 2 en NPO 3FM samen te voegen. NPO Radio 4 heet al
NPO Klassiek en noem NPO Radio 5 NPO Gold. Je ziet gelijk aan de zendernaam wat voor genre ze uitzenden. Bij NPO Klassiek hebben ze dat al gedaan: De luisteraar ziet aan de zendernaam wat hij kan verwachten. Duidelijk voor eenieder. Voeg de DJ,s van het huidige NPO Radio 2 en NPO 3FM samen: Ze gaan allemaal werken voor NPO Pop. De negatieve naam die NPO 3FM nu heeft is dan weg en er is meteen bezuinigd. Hoe simpel kan het zijn?