
De RPO (de Regionale Publieke Omroep) plaatst kanttekeningen bij de conclusie in een artikel van De Telegraaf van dit weekend, waarin wordt gezegd dat het aantal kijkers naar de regionale omroepen de afgelopen vijf jaar is gehalveerd. De regionale publieke omroepen hebben de wettelijke taak om alle inwoners van Nederland te bedienen. Dat doen ze niet alleen via televisie en radio, maar ook via websites, apps, sociale media, podcasts en platforms als NLZIET en NPO Luister. Het bereik uitsluitend beoordelen op basis van lineaire televisie is daarom misleidend en onvolledig, aldus een reactie van de RPO in Hilversum, het centrale bureau van de regionale omroepen.
De Telegraaf baseert haar conclusie op cijfers van het NMO (Nationaal Media Onderzoek). Maar die cijfers geven volgens een persbericht van de publieke omroep een vertekend beeld, omdat de regionale steekproef daarvoor te klein is en online kijkgedrag daarin niet wordt meegenomen. Sinds 2013 laat de RPO het bereik van de regionale omroepen onafhankelijk meten door Motivaction. Die meting voldoet aan de eisen van het ministerie van OCW en het Commissariaat voor de Media. Uit de meest recente cijfers blijkt, dat in 2024:
- 65 procent van de Nederlanders jaarlijks regionale tv-programma’s bekijkt. Een daling van 1 procent ten opzichte van 2023.
- 61 Procent bereikt wordt via online kanalen (een groei van 2 procent ten opzichte van 2023)
- De gemiddelde waardering stabiel hoog blijft: 7,5 (online), 7,3 (tv) en 7,4 (radio)
De cijfers die De Telegraaf aanhaalt geven volgens de RPO een eenzijdig en onvolledig beeld van het daadwerkelijke publieksbereik van de regionale publieke omroepen.
Lees ook

Telegraaf en onjuistheden.
Joh!
Niet dan?
laten we wel wezen, zowel regionale als lokale omroepen zijn totaal overbodig.
Helemaal niet , het lijkt wel een beetje achterhaald, maar de vrijwilligers die daar programma`s maken zijn goed bezig hoor en leren een vak .het kost de gemeente in het uitzendgebied slechts ongeveer 1 euro per inwoner . Het zou een verarming zijn als alle reg/ lokale omroepen verdwenen zouden zijn , vele vrijwilligers zijn misschien werkloos , en hebben op deze manier dagbesteding, Ook al luiteren er maar 100 luisteraars per dag het geeft je als programmamaker een goed gevoel dat er naar je geluisterd wordt. Wat we nu hebben, is te danken aan Veronica mensen van het eerste uur, die streden voor vrije radio lokaal en regionaal en commerciele radio en tv
Dan is de RPO dus een opleidingscentrum. Prima! Maar als dat de functie is, is het wel een vreselijk dure opleiding voor mensen die door minimaal 80% vervangen gaan worden door Ai. Er zijn telkens excuses waarom het allemaal zo vreselijk veel geld moet kosten en het niet in verhouding staat tot de aantallen die bereikt worden. De “calamiteiten-functie” voor RPO radio wordt vandaag de dag in de lobby om meer geld gegooid. Ook de NPO past hoogwaardige politieke lobby om meer geld toe: NPO-Blend (weer nieuwe radiozender, ben de tel kwijt hoeveelste) zal weer nieuwe subsidie krijgen omdat er wegen toch nog een ‘belangrijke’ doelgroep gebonden is die niet bediend kan worden door de NPO. ZUCHT…..
Opleiding? Val ze daarmee niet lastig, want ze weten alles al!
Zelf werd ik na twee jaar, als vrijwilliger met een halve eeuw journalistieke ervaring bij de landelijke krant, als een schurftige hond op straat gezet door de Friese subsidieomroep Zilt, vanwege een opiniestuk van mijn hand in de Leeuwarder Courant over de financiering van de lokale en regionale omroepen!
Allemaal hopeloos amaturistisch geklungel, waar absurd hoge bedragen aan belastinggeld heen gaan.
Wacht even
65% bekijkt JAARLIJKS Regionale TV programma’s.
Betekent dat 65% ten minste 1 x per JAAR kijkt naar een Regionale omroep.
Dat lijkt me dan heel weinig.
De Telegraaf geeft een juist beeld wat de salarissen van de directeuren aangaat.
Graaiers eerste klas.
Bron: https://www.telegraaf.nl/entertainment/media/ondanks-megasalarissen-directeuren-steeds-minder-kijkers-voor-regionale-omroepen/80775613.html Hartelijke groeten van Nico in Gouda. 🙂