Broedplaats voor wereldtop tv-makers

Wat ooit begon als een exclusief kijkje achter de schermen in de radio- en televisiestudio’s, is uitgegroeid uit tot Dutch Media Week. Een festival voor iedereen die van media houdt.​ “Het was één hoofdgerecht, nu is het een zevengangendiner”, zegt directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid. Waarmee hij maar wil zeggen: het draait niet meer alléén om de twee razendpopulaire Open Studio Dagen.​

Tien dagen lang wordt alles uit de kast getrokken om jong en oud, mediaconsument en mediamaker te laten snuffelen aan de laatste ontwikkelingen. Donkere bezuinigingswolken boven de publieke omroep? Die worden gewoon voor even opzij geduwd.

“Ik heb een droom”, zegt de energieke Eppo van Nispen tot Sevenaer, “dat Dutch Media Week uitgroeit tot het grootste media-event ter wereld. Nou, laten we bescheiden zijn; eerst de hele Nederlandse bevolking over de vloer. Dan weet iedereen meteen waarom Hilversum zo geweldig is.”

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid speelt een glansrol tijdens Dutch Media Week. ’Logisch’, vindt de directeur. “Beeld en Geluid, die prachtig gekleurde bonbon, is de toegangspoort tot het Mediapark. Onze taak is iedereen te laten zien en beleven wat daar wordt gemaakt. En dat dat grote impact heeft. Ik zou Hilversum geen ’verhalenfabriek’ noemen. Bij fabriek denk ik aan mensen in stofjassen, aan robots, lopende band. Deze mooie verhalen worden juist met liefde gemaakt.”

Eeuwigheid
“Beeld en Geluid zorgt dat al die verhalen voor de eeuwigheid worden opgeslagen. Het gaat om werk van de publieke omroep. Maar ook in Nederland ontwikkelde computerspellen, zoals A2 Racer (in dit spel was het doel zo snel mogelijk over de A2 van Maastricht naar Amsterdam te rijden, red.). We zijn een huis voor makers, een audiovisueel archief.”

“Sinds de fusie met het Persmuseum hebben we ook de geschiedenis van de geschreven pers in huis. Onze taak is het delen van al dat moois. De schatkist ontsluiten? Hahaha, nee, zo zou ik dat niet zeggen. Ontsluiten heb ik vijf keer meegemaakt in mijn leven en dat was een bloederige bedoening. Zie het als verbinden: we zorgen dat bezoekers toegang krijgen tot die rijkdommen. En ik ben een enthousiaste feestvierder als het gaat om dingen bij de mens brengen”, doelt hij op steeds weer nieuwe, verrassende activiteiten voor bezoekers om de collectie te tonen.

“Het leukste onderdeel van Dutch Media Week? Pfff. Dat vraag je in de Efteling toch ook niet. Er zitten zo veel fantastische dingen bij. Nou vooruit, de Mobile Movie Days. Super, super, super cool. De vijftig beste films met de smartphone geschoten. Als oude man van 54 ben ik opgegroeid met 8-millimeter film. Ik heb vijf kinderen, een paar in het buitenland, maar als ze Facetime bellen is het alsof ze naast me staan. Dat het zover is gekomen, dat is idioot geweldig!”, zegt Van Nispen tot Sevenaer, die zelf met zijn telefoon alles wat los en vast zit filmt en fotografeert.

Ook het Dutch Media Week Familiefestival is ’een absolute aanrader’. “Facebook, Instagram, Twitter. Media is overal om je heen, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ontdek wie je bent als mediapersoonlijkheid. Ben je een vlogger? Een NPO-1-kijker? Krantenlezer?” Ook belangrijk: welke keuzes maak je in wat je wel en niet online laat zien? Wat is daarbij het verschil tussen ouders en kinderen? Het gaat heel erg over mediawijsheid. Wat zijn je nieuwsbronnen, wordt er gemanipuleerd, is het geen fake news?”

Wie is Van Nispen tot Sevenaer zelf online? “Op Facebook ben ik re-actief. Weet je, ik wil alle dingen heel goed doen. Als ik dat ook op social media zou doen, moet een dag voor mij 48 uur tellen. Maar ik lees kranten, ben goed op de hoogte. En als je vijf kinderen hebt weet je wel wat er speelt.”

Presenteren
Hij kijkt halsreikend uit naar het evenement. “Het is heel veel en heel leuk wat er gebeurt. Voor elk wat wils. Dutch Media Week laat zien waar Nederland goed in is en dat Hilversum de broedplaats is voor de wereldtop van tv-makers. Het wordt fantastisch! Leuk toch om te zien hoe dingen gemaakt worden. Om zelf het nieuws te presenteren, misschien word je wel ontdekt!”

Lachend: “Ik zet een tentje voor de deur, zodat ik alles kan meemaken. Ja echt. Voor mij is het event geslaagd als mensen om 5 uur besluiten: ’Weet je wat? Ik ga niet naar huis, ik blijf nog drie dagen’. Dat ze naast me in mijn tentje komen. Het doel in mijn leven is mensen ’knijp-eens-in-m’n-arm-momenten’ te bezorgen. Nou, dit is er een.”

1 Trackback / Pingback

  1. Artikel | Trends & Ontwikkelingen 6 september 2018 - Mestmag.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*