NEP vermindert energiegebruik in het Reportagecentrum met 25%

NEP The Netherlands: “Als duurzaamheid niet in je normen en waarden zit, heb je geen toekomst”

NEP The Netherlands wist het energiegebruik in het Reportagecentrum op het Media Park in een jaar tijd met 25 procent te verminderen, door slimmer om te gaan met verlichting en verwarming. Het is maar één van de voorbeelden die Chief Operations Officer Nico Roest geeft van de manieren waarop het facilitaire bedrijf bezig is om duurzamer te werken. “Het levert nog geld op ook.”

“We zijn continu bezig met maatregelen om duurzamer te kunnen werken, maar het moet wel economisch verantwoord blijven, het moet in ons businessmodel passen”, zegt Roest. “Binnen de grenzen van wat haalbaar is, willen we het maximale doen en vele kleintjes maken een grote.” In de praktijk blijkt er veel winst te halen met ogenschijnlijk kleine, eenvoudige stappen: ‘laaghangend fruit’, zoals dat heet. “Doe het licht en je computer uit als je weggaat. Reis met het openbaar vervoer of neem de fiets, we promoten ook elektrisch autorijden, bijvoorbeeld voor het crewvervoer. Zo hebben we de gemeente Amsterdam voorgesteld extra laadpalen neer te zetten bij de Westergasfabriek, waar onder andere De Wereld Draait Door, Jinek en Pauw vandaan komen. Door slimmere keuzes hebben we de CO2-uitstoot die met ons vervoer samenhangt met 10 procent kunnen verminderen.”

Meten is weten
Over de Westergasfabriek gesproken, op die locatie wil NEP dit jaar 25 tot 30 procent op het energiegebruik besparen. Roest: “Meten is weten, we hebben nu een tool om precies te bepalen waar het verbruik zit. Neem de horeca in de Westergasfabriek. De manager daarvan heeft nu een display, waarop te zien is wat de koeling en de boilers bijvoorbeeld verbruiken. Als je die alleen aanzet als je ze echt nodig hebt, scheelt dat al. De vriezer moet altijd aan het eind van de week leeg zijn en schoongemaakt worden. Dat betekent dat hij in het weekend uit kan en maandag weer aangezet wordt. Een tochtsluis bij de deur helpt ook, net als tijdschakelaars voor apparatuur en verlichting. We gaan in de Westergasfabriek alle lampen vervangen door LED-verlichting. Dat levert al een besparing op van 15 procent.”

Het Reportagecentrum van NEP op het Media Park in Hilversum is ook onder de loep genomen. ”We hebben daar een garage, een magazijn en er wordt onderhoud uitgevoerd”, vertelt Roest. “Er wordt gewerkt van 08.00 tot 20.00, twaalf uur per dag. Maar de andere helft van de dag in principe niet. Daar hebben we de verwarming en de verlichting op aangepast door die te voorzien van tijdschakelaars en bewegingsmelders, zodat bijvoorbeeld lampen alleen aangaan als je ze nodig hebt. En we zijn overgegaan op LED-verlichting. In een jaar tijd, tussen november 2016 en november 2017, hebben we het energiegebruik van het Reportagecentrum met 25 procent verminderd. De kosten van de maatregelen die we moesten nemen, zoals LED-lampen installeren, hebben we in een jaar terugverdiend, dus het levert nog geld op ook. Achteraf zei ik tegen mijn mensen: waarom hebben we dit niet jaren eerder gedaan?”

Bewustwording
“Bewustwording is heel belangrijk in dit proces”, stelt Roest vast. “Wat dat betreft hebben we veel gehad aan de energie audit, EED, die we in augustus 2016 hebben gedaan. Een hoop werk, want we hebben 10 locaties dus moesten er 10 rapportages komen. Maar er bleek uit dat we het toen al niet zo slecht deden en het leverde meer bewustwording binnen het bedrijf op. We focussen nu op vier punten: energie, brandstof, commerciële en marketing kansen, en laaghangend fruit. We hebben bijvoorbeeld vorig jaar een overeenkomst gesloten met Ennatuurlijk over de koeling van onze datacenters en de verwarming van de kantoren. Op het Media Park wordt koelwater uit een koude bron gehaald, daarmee worden onze datacenters gekoeld. Dat water warmt daardoor op tot 19 graden en daarmee verwarmen we gebouwen. Groen en efficiënt. Op het Media Park wordt een overschot aan warmte geproduceerd. De gemeente Hilversum wil dat gaan gebruiken om de woonwijk die tegenover het Media Park ligt aan de andere kant van de spoorlijn van het aardgasnet te kunnen losmaken. Met de beheerder van het Media Park zijn we overeengekomen, dat we zelf de verwarming van onze kantoren gaan regelen. Er is op het terrein een centrale ‘thermostaat’, die de beheerder tot nu toe bestuurt. Dit jaar verandert dat: we krijgen eigen meters op een dashboard, zodat we beter en efficiënter met ons energiegebruik kunnen omgaan. We zetten ook een automatisch sluitsysteem op de deuren van het Studiocentrum, zodat we de warmte beter binnenhouden.”

“Bij alles wat we nieuw ondernemen, speelt duurzaamheid een rol. Anderhalf jaar geleden hebben we voor Ziggo een nieuwe studio ingericht, voorzien van LED-lampen. Dat kost meer, maar we hebben daarbij toch voor duurzaamheid gekozen. Met LED-verlichting bespaar je op het verbruik van de lampen zelf, en het produceert geen warmte, dus hoef je ook niet te koelen. Maar maatregelen moeten economisch wel haalbaar zijn. Vorig jaar hebben we geprobeerd om al onze lampen te vervangen door LED-verlichting. Dat bleek toen niet mogelijk. Het is een investering die we niet konden verantwoorden in de onzekere markt, waarin klanten zoals de publieke omroepen weer moeten bezuinigen en zich niet willen vastleggen voor een langere periode. Maar samen met de beheerder van het Media Park, het bedrijf dat het licht doet en BNNVARA hebben we wel LED-lampen geïnstalleerd in Studio 20, waar bijvoorbeeld KASSA en Per Seconde Wijzer worden gemaakt.”

Roest verwacht verder veel van de nieuwe ‘groene’ dienstverlening die NEP The Netherlands biedt. “Wij hebben Cloud Production ontwikkeld om gecentraliseerde resources in ons datacenter te delen, efficiënt in te zetten en duurzaam te produceren. De techniek en bemanning kunnen op deze manier gedurende de dag voor meerdere producties worden ingezet. Alleen de essentiële techniek zoals camera’s, microfoons, afkijkmonitoren en intercompanelen staan op locatie. Vanuit de nieuwe Cloud Production suites is er volledige “regie” over het productieproces zoals men traditioneel gewend was. De regisseur kan, afhankelijk van het type productie, de regie vanaf een ruimte vlakbij de opnamelocatie verzorgen of vanuit een van de nieuwe centrale regie-, audio- en shading suites. Programmamakers hoeven zich alleen nog maar bezig te houden met de inhoud. Onze opdrachtgevers zijn er enthousiast over. Door de apparatuur op locatie aan een glasvezelnet te hangen, kunnen we die op afstand bedienen en hoef je bijvoorbeeld ook geen wagen met een schotelantenne op pad te sturen. Deze groenere productiemethode gebruiken we bijvoorbeeld voor Podium Witteman van de NTR. Die omroep hecht veel waarde aan duurzaamheid, en mede daardoor mogen we de komende twee jaar voor Podium Witteman werken. Onze branche is echt nog een verstoker. Maar als je als bedrijf duurzaamheid en groener werken nu niet in je normen en waarden hebt zitten, dan heb je eigenlijk geen toekomst meer.”

1 Comment

  1. Beetje raar dit, meer dan 25 jaar geleden heb ik via officiële ideen-bus heel veel voor stellen gedaan Helaas moet er 25 jaar later pas werkelijk naar gehandeld . Afhankelijk is wie met deze ideeën komt. Is grote schande dat pas na 25 jaar dit soort plannen gerealiseerd wordt .Jammer dat niet beter is geluisterd naar wat toen als onbelangrijk werd verworpen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*