Michael Pilarczyk: ‘Bij podcasting is er tijd om interessante gesprekken te voeren’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Michael Pilarczyk (Master Your Mindset Podcast) De voormalig TMF en 538 presentator heeft met meer dan 650.000 downloads een van de best beluisterde podcasts van Nederland weten op te zetten.

Je bent begonnen als radiopiraat. Wellicht de ultieme vrijheid bij radiomaken. Is die creatieve vrijheid voor jou ook van belang bij je podcast?
De podcast maken we omdat we het leuk vinden. En het is een manier om contact te houden met onze volgers. Inmiddels luisteren elke week rond de 30.000 mensen naar onze podcast. En daarmee staan we samen met Patrick Kicken en de Eindbazen continu in de top 3 van meest beluisterde podcasts over gezondheid en zelfhulp. Dat zijn overigens de categorieën die Apple heeft bedacht. Het is ons ding. Niemand vertelt wat moet en niet mag. En zoals we het nu maken is het te vergelijken met de periode van radiopiraten en het begin van radio 538. Knutselen noem ik het ook wel. Maar het klinkt niet slecht en de reacties zijn zeer dankbaar, daar zijn wij blij mee.

Wat ik fijn vind aan podcasten is dat er tijd is om interessante gesprekken te voeren. Bijvoorbeeld zoals de Eindbazen dat doen en nu ook Ruud de Wild met zijn 30 minuten podcast. Ik vind het inmiddels ook niet meer jammer dat hier op de reguliere radio op deze manier geen gesprekken worden uitgezonden. Blijkbaar geloven ze daar nog steeds dat alles kort en vluchtig moet zijn, terwijl inmiddels toch wel duidelijk is dat heel veel mensen de tijd nemen om naar langere gesprekken te luisteren in podcasts. Het is dezelfde illusie dat mensen online maar heel kort naar video’s kijken. Mijn video’s duren soms wel een half uur, die worden ook duizenden keren bekeken. Wij hebben geen commercieel belang, er is geen verdienmodel met onze podcast. Dat hoeft ook niet. We willen graag gratis content aanbieden op deze manier. En nogmaals, we (Cindy Koeman en ik = Mastermind Academy) vinden het heel leuk om te doen.

Ondanks je radioverleden luister je tegenwoordig bijna geen radio meer. Waarom boeit de huidige radio je niet meer?
Als ik ’s ochtends in de auto zit luister ik nog steeds wel eens naar Evers en ’s middags naar Ruud. En Frank Dane vind ik een topper. Ik heb altijd een zeldzaam talent in hem gehoord. In Frank hoor ik nog oprechte passie, echtheid, een goeie jock die geen rol speelt. Er zijn natuurlijk nog steeds goede jocks, maar ik luister liever naar de muziek ik wil horen (die niet op de radio wordt gedraaid). En ik luister vrijwel altijd naar een podcast, een luisterboek, een YouTube video, een TED-talk, of een inspirerend seminar. Dat vind ik boeiender dan radio. Maar ik heb nog steeds liefde voor radio, dan verdwijnt nooit.

Je hebt wel eens verteld dat je bij het begin van Radio 538 een prijsvraag startte waar niemand op reageerde. Je dacht eerst dat de telefoon er niet in zat, maar er waren gewoonweg amper luisteraars. Had je zo’n situatie eerst ook bij je podcast?
Toen we verhuisden van Veronica op radio 3 naar radio 538 op de kabel (in de beginperiode), waren er niet heel veel luisteraars. Maar dat groeide snel, door talloze acties en een enorm snel groeiende fanbase. Maar het was wel even een bijzondere overgang van vier miljoen luisteraars, terug naar nul en opnieuw beginnen. Met de podcast waren dat er in het begin natuurlijk ook minder dan nu, maar toch waren er al een paar duizend luisteraars in de eerste weken. Dus dat was helemaal niet slecht. Dat kwam natuurlijk omdat ik al veel mensen bereikte met mijn boeken en lezingen en masterclasses in het land.

Door TMF werd je pas echt landelijk bekend. Gaan we je nog eens bij de landelijke tv- of radiozender zien of horen?
Dat zie ik niet gebeuren. Waarom zou ik dat doen? Ik zeg geen nooit, maar ik zie mezelf niet snel iets doen in het huidige systeem waar alles snel moet, er geen tijd is om ergens dieper op in te gaan. En wat ik nu doe gaat om serieuze zaken: je persoonlijke leven, geluk, bewustzijn, positieve psychologie. Daar heb ik tijd voor nodig en ik doe dat op mijn manier. Maar als een zender serieus geïnteresseerd is om hierover een tv-programma uit te zenden, en we kunnen daar mensen mee helpen, dan wil ik erover nadenken. We bereiken op dit moment tienduizenden mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik nu doe. Door middel van live events, boeken, de podcast, webcasting via Facebook en Youtube. Terug naar de jaren ’90. 538 en TMF was een geweldige tijd. Die had ik nooit willen missen. Heel veel van geleerd ook. Maar mijn bedrijven Mastermind Academy en Meditation Moments zijn op dit moment soortgelijke startups. Het is weer beginnen met niks en daar iets moois van maken. Creatief zijn met een klein gedreven clubje mensen. Daar houd ik van. Het gevoel wat ik nu heb ik heel vergelijkbaar met de tijd dat we begonnen met 538. Ik zit zelf weer veel te knutselen in studio’s, ik ben samen met een paar zeer getalenteerde mensen muziek aan het componeren (Lipstick en andere hits is inmiddels ruim 20 jaar geleden) en daar word ik heel blij van. Dat is wat ik anderen ook probeer mee te geven: doe wat je leuk vindt en word daar heel goed in. Ik geef zelf graag het goede voorbeeld.

Je doet onder andere podcasting, boeken uitgeven en events op gebied van Mindset. In hoeverre versterken deze mediatypes elkaar?
Ik heb een boodschap en dat is: leef je mooiste leven. Dat is de hele korte samenvatting. Het is het resultaat van inzicht, bewustzijn, helderheid in je hoofd, en tal van andere zaken die ik mensen leer. Het is geen makkelijke, luchtige, lege kreet. Er zit een diepgaande filosofie achter, een strategie. Het heeft voor mij geleid tot het leven dat ik al vele jaren kan leven. En inmiddels hebben duizenden mensen hun eigen leven een positieve draai gegeven door iets van mij in hun leven toe te passen. En die boodschap verspreid ik via de podcast, mijn boeken, social media en live events. Alles versterkt elkaar. Elke dag ontdekken mensen wat ik doe, veelal door de podcast te luisteren, vaak ook door een boek te lezen, en dan komen ze uiteindelijk naar een live event of ze volgen een online programma van ons. Het is een waardevolle kruisbestuiving, maar de boodschap is altijd hetzelfde.

Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Heel veel. Ik weet hoe iets moet klinken en ik weet wanneer het goed klinkt. Al moet ik zeggen dat we de podcast heel eenvoudig opnemen met een simpele usb-mike en een macbook. Maar dat process ik een beetje waardoor het best aardig klinkt. En ik weet natuurlijk wel hoe ik moet presenteren. Dat heb ik in de afgelopen 30 jaar geleerd. Echt geleerd. Ik vind mezelf nu ook 100x beter dan toen ik radio- en televisieprogramma’s presenteerde. Kwestie van heel veel blijven oefenen en jezelf verbeteren.

Ik weet dat ik heel goed met mijn stem kan omgaan. Maar ook dat is het resultaat van oefenen, oefenen, oefenen. En als ik anderen hoor in een podcast, hoor ik wel direct dat verschil. Logisch. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar dit is ‘mijn werk’ en mijn passie. Dit is wat ik leuk vind, al mijn hele leven. En als je doet wat je leuk vindt en je doet dat heel veel, en je blijft jezelf verbeteren, dan word je daar meestal wel goed in.

Je gaat een eigen studio bouwen. Kun je met geavanceerde studio een groot kwalitatief verschil maken voor podcasting?
Ik denk dat de kwaliteit van de apparatuur niet het verschil maakt in het succes. Als ik de podcast van Ruud de Wild luister hoor ik hoe super professioneel dat is opgenomen. Heerlijk om naar te luisteren. Cindy en ik doen het eenvoudig met een Blue Yeti microfoon die we overal kunnen neerzetten. Maar dat klinkt beter dan de meeste andere podcasts en er luisteren heel veel mensen naar. Dus het is prima zo. De Eindbazen hebben een professionele studio, ziet er mooi uit en klinkt top. Dat kan een verschil maken, maar als je inhoud niet interessant is, kan het nog zo mooi klinken, maar dan wordt het geen succes. Eindbazen doen dat overigens heel goed. Heb je daarentegen een geweldig gesprek dat minder goed klinkt, is het toch interessant om naar te luisteren. In de nieuwe studio ga ik wel mijn twee Manley’s gebruiken voor alle audio-opnamen en de podcast. Beter gaat het niet klinken!

Ik ben bezig om een nieuwe studio te bouwen op Ibiza. Een voor webcasting, video en podcasting en een andere om muziek en audio op te nemen. We willen een high-tech studio waarin we op elk moment online live kunnen. Ook omdat ik bezig ben met Engelstalige programma’s, webcasts en een Engelse podcast. En het is ook praktisch om internationale gasten in de studio uit te nodigen. Op die manier kunnen we professioneel op onze eigen kanalen uitzenden wanneer we willen.

Je maakt voor de podcast distributie gebruik van diverse platformen, waaronder Youtube, Itunes, Soundcloud en Spotify. Over welk platform ben je het meest te spreken?
Hoe en waar er geluisterd wordt maakt mij niet uit, zolang er maar wordt geluisterd. De luisteraars zijn ook verdeeld over alle verschillende streams. Al moet ik zeggen dat sinds we via Spotify te horen zijn er wel veel nieuwe luisteraars bij zijn gekomen. Makkelijk te vinden en af te spelen blijkbaar. Volgens mij komen de meeste luisteraars nu nog via iTunes, onze eigen player op onze site en YouTube groeit.

Waarom zouden er meer mensen naar jouw Mindset Podcast moeten luisteren?
Ik zal je een paar reacties voorlezen die wij geregeld ontvangen van luisteraars. “Altijd interessant om naar te luisteren. Ik leer er elke keer weer van. Michael is recht door zee, oprecht en vaak hard en confronterend, maar dat is juist wel leerzaam. Hij kan dingen heel duidelijk maken. Hij draait nergens omheen en zegt waar het op staat. Erg inspirerend.” Daar word ik wel blij van als ik dit soort reacties wekelijks mag lezen. Ik denk dat onze kracht erin zit dat we heel natuurlijk en oprecht overkomen. We gaan zitten en doen ons ding, geen poppenkast, geen poeha. Ik beantwoord geregeld vragen van luisteraars. En ik ben blij dat luisteraars mij zeer in vertrouwen nemen als ik de inhoud van sommige vragen lees. Die behandelen we toch (al is het anoniem) voor duizenden luisteraars. Wat ik doe in de podcast is wat ik schrijf in mijn boeken en waarover ik vertel op het podium. Het is wijsheid die ik in de afgelopen jaren heb verzameld, veel van wat ik van mijn coaches en leraren heb geleerd, en natuurlijk kan ik putten uit een behoorlijk palet aan levens ervaring en aan ervaring als ondernemer. Ik heb zelf waargemaakt waarover ik spreek. Ik heb die kennis niet alleen uit boeken. Heel simpel, ik denk dat ik iets te melden heb en dat is wat mensen horen. Anders zouden ze niet luisteren.

Fotocredit hoofdfoto: William Rutten
Foto event: ‘Pictures By Boy’

Kijk voor meer informatie op:
OnlineRadioAwards.nl
Michael Pilarczyk (website)
Michael Pilarczyk (podcast)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*