In de nieuwe ‘groene Hulk’ van NEP is echt alles mogelijk

Met de vernieuwde Studio 4 van NEP The Netherlands (NEP) gaat er een wereld open voor programmamakers. De grootste, permanente green screen studio van Europa waar met behulp van Augmented Reality nu echt alles kan.

“NEP loopt wereldwijd voorop op het gebied van Augmented Reality”, stelt Robert van Merweland, manager van de afdeling Graphics. Deze groene studio is efficiënt te benutten voor kleine, kortlopende en grote producties, van talkshows tot corporate webcasting doeleinden. Bovendien is de studio gekoppeld aan ons Centralized Production Platform. Je hebt dus alles bij elkaar, een volledige end-to-end workflow voor het maken van televisie inclusief de inzet van een virtuele set en AR-elementen.”

“We hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in de hardware, software en ook in onze mensen”, vertelt Van Merweland. “Vooral onze medewerkers zijn hierin zeer belangrijk. Iedereen kan apparatuur kopen, maar de kennis en creativiteit van onze mensen maken toch het verschil.”

Ook de afmetingen van de ruimte spelen een rol: Studio 4 is 25 meter breed, 8 meter diep en 6 meter hoog. “Green screen studio’s zijn vaak klein, omdat er alleen een presentator met een desk in hoeft”, legt Bartstra uit, de lead technical artist van de Graphics afdeling. “In Studio 4 kun je een hele villa maken, een complete aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden opnemen of een grote spelshow. Maar je kunt natuurlijk ook een hoekje ervan gebruiken voor een dagelijks programma, wat je maar wilt.”

Van Merweland stelt: “De creativiteit van ontwerpers en programmamakers heeft hierdoor carte blanche gekregen.” Dat beaamt Bartstra. “Dat is het leukste voor onze klanten: ze kunnen op een nieuwe creatieve wijze nadenken over manieren waarop ze hun verhaal willen vertellen. Hun storytelling kunnen we nu veel beter ondersteunen, visualiseren met bijvoorbeeld animaties en 3D-objecten. We kunnen daaraan ook real-time allerlei data koppelen, over een sportwedstrijd bijvoorbeeld, of over berichten op sociale media, en die aan het beeld toevoegen.”

Revolutie
NEP is al geruime tijd bezig met virtuele sets en de toepassing van Augmentend Reality, maar met de nieuwe Studio 4, die in september in gebruik is genomen, is een grote stap voorwaarts gezet, aldus Van Merweland. “We zitten nu aan de vooravond van een revolutie. We maken gebruik van render-technologie uit de gamingwereld en die passen we nu toe in broadcast. Deze nieuwste technologie zorgt voor een zeer realistische kijkervaring op het scherm thuis. Bartstra: “Belichting, schaduw, reflectie zijn allemaal net zoals in de echte wereld. Als iemand langs een virtuele metalen bol loopt, zie je dat in de bol weerspiegeld, en je ziet ook de schaduw van de bol op de grond, en dat beweegt allemaal realistisch mee.” Om de virtuele sets helemaal levensecht te laten lijken, worden de beelden bewust voorzien van kleine imperfecties, vertelt Van Merweland. “Decorstukken raken door gebruik wel eens wat beschadigd, ze hebben een kiertje of oneffenheden. Dat maken we na voor de beleving van echtheid. Je ziet nu allerlei technieken samenkomen uit de werelden van broadcast, film, gaming en IT. De komende jaren zullen nog veel ontwikkelingen brengen op dit gebied. Waar het naartoe gaat, wat de nieuwe standaard wordt? Niemand weet het nog. Maar onze mensen komen steeds met nieuwe ideeën, die we samen met de klanten ontwikkelen.”

Belangrijk zijn de kennis en ervaring die NEP de afgelopen jaren heeft opgedaan in de samenwerking met bijvoorbeeld publieke en commerciële zenders. Bartstra: “We hebben de laatste jaren al veel Augmented Reality toegepast voor zowel Nederlandse als grote internationale programma’s. De render engine (waarmee een fotorealistisch virtueel beeld wordt gemaakt) die we gebruiken, is onlangs bekroond met een Emmy Award, mede dankzij de virtuele set voor Eurosport die we hebben gemaakt en die als showcase diende bij de inzending. En dit nog maar het begin.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*