Herbert Codée: ‘Ga niet podcasten om het podcasten’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Herbert Codée (EO/Audiolane/De Radio Podcast)

Je hebt sinds begin vorig jaar De Radio Podcast opgezet. Daarin bespreek je regelmatig ook de trends in het buitenland. Wat gebeurt er op gebied van online radio en podcasting wat we momenteel nog niet in Nederland zien?
De podcast is voor veel merken onderdeel van een grotere marketingstrategie om heel bewust in contact te komen met nieuwe doelgroepen die minder gebruik maken van hun oorspronkelijke traditionele kanalen. Een mooi voorbeeld vind ik The Daily, van The New York Times goed voor 1 miljoen luisteraars per dag. Hiermee heeft de uitgever een enorm internationaal bereik. Kwaliteit van de podcast en merkloyaliteit resulteert in een groeiend aantal digitale abonnees.

Wat we in Nederland nog niet kennen is ‘windowing’, het exclusief beschikbaar stellen van premium audio content tegen betaling of in ruil voor gegevens. Amazone gebruikt de true crime serie West-Cork om na betaling toegang te krijgen tot de content via hun eigen luisterdienst. LA Times mocht als eerste de podcast ‘Dirty John’ releasen en kreeg er 25.000 nieuwsbrief abonnees bij.

De radiowereld is door de opkomst van digitale vormen snel aan het veranderen. Mensen kunnen nu zelf een online radiostation of podcast opzetten. Over 5 jaar gaat hoogstwaarschijnlijk de stekker uit de FM-frequentie. Is dit de laatste generatie radio-dj’s ‘as we know it’?
Nee, dat denk ik niet. We zullen altijd blijven luisteren naar mensen die verhalen vertellen, ons entertainen en op de hoogte brengen van nieuws. Of dit nu via een lineaire radio of via on-demand is, dat zal altijd blijven. Zeker op het gebied van groot entertainment, sport en specifieke muziek stromingen. De presentator is tegenwoordig een multimediatalent en merk. Via tv, radio, Youtube en podcasts staat een presentator direct in contact met zijn publiek/fans.

Je werkt ook voor de EO. Omarmt de publieke omroep voldoende de online radio en podcasting mogelijkheden?
Naast sterke radiomerken is de publieke omroep op dit moment de grootste leverancier van audio on-demand content. Toen podcasting opkwam in 2005 waren er al veel omroepen mee bezig. Het had toen nog een experimenteel karakter. Je ziet steeds meer dat het een vast onderdeel is van content strategieën. Wat ik goed vind is dat er een speciale regeling in het leven is geroepen voor podcasts. Via het NPO fonds kunnen makers van publieke omroepen een aanvraag indienen voor nieuwe podcast formats. Er ligt nog wel een mooie uitdaging om al deze audio-content en dan heb ik het ook over archiefmateriaal goed te ontsluiten voor het publiek. Bijvoorbeeld met eigen playlisten en op interesse gebied kunnen luisteren. Op 4 september vertel ik tijdens Cross Media Café – Online radio & podcast over een nieuwe podcast project waar ik nu aan werk.

Naast je podcast en omroepwerkzaamheden ben je ook eigenaar van het bedrijf Audiolane. Je produceert ‘inspirerende en onderscheidende audioverhalen’. Wordt je vaak ingeschakeld door bedrijven nu podcasting volop de aandacht krijgt?
Ik heb het afgelopen half jaar heel veel goede gesprekken gehad met makers, uitgevers maar ook met bedrijven die willen inspelen op de nieuwe trend. Op dit moment werk ik namens Audiolane aan de opnames van een vierdelige audio-documentaire over de Founding Fathers van de Nederlandse radio ter ere van 100 jaar radio in Nederland. Daarnaast zit ik in de research fase van een true crime podcast waar ik nog niet heel veel over kan zeggen.

Op je bedrijfswebsite Audiolane vermeldt je ‘podcasting is het nieuwe netflixen’. Zijn er zoveel overeenkomsten tussen podcasting en Netflix?
Als je een Netflix moment hebt maak je een specifieke keuze voor bepaalde content. Deze behoefte is exact hetzelfde als bij podcasts luisteren. Ook hier maak je een specifieke keuze uit het enorme on-demand aanbod. Het voordeel van podcasts luisteren is dat je er ook nog iets naast kan doen zoals reizen, sporten of huishoudelijke werkzaamheden. Het aantal uren dat je per dag media consumeert is de laatste jaren geëxplodeerd. Het grootste deel bestaat uit tekst en video. Audio is nog een ontgonnen terrein. Het is snel, effectief en heel impactvol. Vandaar dat alle oren ook bij de grote tech bedrijven gericht zijn op audio- en voice ontwikkelingen.

Met Audiolane en De Radio Podcast ben je echt een Podcastprofessional. Welke stappen moet je nemen om een succesvolle podcast te creëren?
Als eerste zeg ik altijd ‘’ga niet podcasten om het podcasten’’. Het kost veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen om een publiek aan je te binden. Doe het echt om je het leuk vindt en omdat het past bij jou als persoon of merk. Bedenk goed wat voor verhalen je wil gaan vertellen en wie je daarmee wil bereiken? Als je dat weet is goed om jezelf af te vragen welke media-uiting het meest effectief is om je boodschap over te brengen. Kijk goed naar wat audio in de mediamix voor jou kan toevoegen en hoe dat een verhaal kan versterken. Wees consistent, verassend en benut de vrijheid die podcasting geeft. Alles is (nog) mogelijk!

Een vraag die we al vaker aan podcast makers hebben gesteld, maar waar tot op heden nog niet duidelijk op is gereageerd. Hoe kun je geld verdienen met podcasting?
Door interviews kan je in contact komen met bestaande of nieuwe klanten die vervolgens een lead opleveren. Verschillende sponsormogelijkheden zijn er op het gebied van branded content. Sponsoring door fans staat nog in de kinderschoenen maar is een nieuwe mogelijkheid. Een veel gebruikt platform hiervoor is Patreon. Met De Radio Podcast betalen de fans al een deel van de nieuwe documentaire die ik maak, daar ben ik heel blij mee.

Foto credits: Willem-Jan de Bruin

Kijk voor meer informatie op:
www.onlineradioawards.nl
Www.deradiopodcast.nl
www.audiolane.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*