
Het Nederlandse Kabinet heeft aangekondigd dat per 1 juli het niet langer legaal is om zogenaamde ‘ongerichte’ reclame, dat wil zeggen reclame in bushokjes, op tv en op de radio te verbieden voor gok- en sportweddenschappenbedrijven. Ondanks dat gokbedrijven aangaven dat zij in aanloop naar de ban minder reclame zouden maken, blijkt het tegenovergestelde waar, want gokbedrijven geven juist meer geld uit aan ongerichte reclames dan ooit. Ergens is het ook logisch dat zij dit doen: hierna hebben zij nimmer meer de gelegenheid om reclame te maken.
Het is dus echt niet verwonderlijk dat dergelijke bedrijven profiteren van de weinige tijd die ze nog hebben om online casino Nederland gratis spins te promoten.
Overheid doet zelf ook mee
De Nederlandse staat is zelf aandeelhouder in twee gokbedrijven, Toto (Nederlandse Loterij) en het Holland Casino en beide van deze bedrijven staan in de Top 5 van de bedrijven die het meeste geld uitgeven aan gokreclames, wat moeilijk te verenigen lijkt met het stevige standpunt van de minister. Toto online gaf sinds oktober 2021 29 miljoen euro uit aan gokreclames, terwijl Holland Casino 21 miljoen uitgaf. Koplopers zijn zij echter niet: het bedrijf dat het meeste geld uitgaf was Betcity, dat 36 miljoen euro uitgaf aan relames. Kansino kwam tweede met een aanzienlijke bedrag maar minder dan City met 29 miljoen euro. Dan kom Toto met hetzelfde bedrag, FairPlay met 21 miljoen en dan tot slot het Holland Casino. Dit laatst is licht verwarrend, omdat Holland Casino een online afdeling heeft dat erg populair is, maar ook één van de populairste fysieke casino-ketens van Nederland heeft.
Dit is gedeeltelijk te verklaren door het WK voetbal in Qatar in 2022, maar ook sinds januari 2022, sinds we weten dat er een verbod zal komen, werd er meer geld uitgegeven dan een jaar daarvoor.
Andere sectoren geven nog meer geld uit
Hoewel er nu volledig wordt ingezet op gokreclames, ook juist door de minister, gaan loterijen tot op heden nog vrijuit. Dit is vreemd, gezien zij méér geld uitgeven aan reclames dan online gokbedrijven, terwijl ook loterijen een vorm van gokken zijn. Bedrijven zoals de Nederlandse loterij gaven in totaal meer dan 300 miljoen euro uit aan reclames, terwijl alle online gokbedrijven samen ‘slechts’ 211 miljoen euro uitgaven.
De schattingen over hoeveel geld Nederlandse gokkers online uitgaven lopen uiteen, maar de schatting ligt op ongeveer 500 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2022, wat dus 1 miljard per jaar zou zijn. Dit is meer dan verwacht, wat het een extra aantrekkelijke optie maakt voor online casino’s.
KOA zorgt voor competitieve markt
Sinds de wet Kansspelen op Afstand, dat in 2021 van start ging, zorgt voor een competitiever markt, zo gaf ook het concern achter Unibet aan. De wet staat online gokbedrijven toe een vergunning aan te vragen om hun diensten in Nederland aan te bieden, mits ze aan bepaalde eisen voldoen en goedgekeurd worden door de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA).
De KOA wet is belangrijk omdat hij voor het eerst online gokken in Nederland legaliseert en reguleert. Vóór de KOA-wet was online gokken technisch gezien illegaal in Nederland, maar veel internationale aanbieders boden hun diensten toch aan Nederlandse spelers aan. De KOA wet schept een wettelijk kader voor online gokken dat spelers moet beschermen, verslaving moet voorkomen en ervoor moet zorgen dat exploitanten belasting betalen en bijdragen aan de samenleving.
Volgens de KOA wet moeten exploitanten een vergunning aanvragen bij de KSA en aan verschillende eisen voldoen, zoals het treffen van maatregelen ter bescherming van spelers, het voeren van een verantwoord gokbeleid en het voorkomen van gokken door minderjarigen. De KSA zal ook de voorschriften controleren en handhaven, en heeft de bevoegdheid om boetes op te leggen of vergunningen in te trekken bij niet-naleving.
In het algemeen is de KOA wet bedoeld om online gokken in Nederland onder hetzelfde regelgevend kader te brengen als gokken op het land, waardoor er een gelijker speelveld ontstaat voor exploitanten en spelers beter beschermd worden.
Reclame leidt niet tot meer gokkers
Eén van de veel aangedragen argumenten voor het verbieden van gokreclames is dat het ter bescherming is van jonge personen, gezien zij een bijzonder groot deel uit maken van de gokkers in Nederland. Het Trimbos-instituut is een kennisinstituut met betrekking tot geestelijke- en verslavingszorg, gaf aan dat zij denken dat dit een kwetsbare groep spelers betreft. De minister voerde onder andere dit argument aan om de ongerichte reclames geheel te verbieden.
Toch lijkt dit tot nu toe nog geen gegronde reden tot zorgen. Uit onderzoek van Ladis, het Landelijke Alcohol en Drugs Informatie Systeem, blijkt dat het aantal gokkers dat in 2021 en 2022 dat hulp moest zoeken, nu juist daalde. Dat lijkt moeilijk te verenigen met het argument dat deze reclames moeten stoppen om gokverslavingen tegen te gaan.
Geef als eerste een reactie