Welk effect heeft de BrandDeli overname op tv-reclamemarkt?

Vorige week werd bekend gemaakt dat BrandDeli door RTL wordt overgenomen. RTL krijgt voor tenminste drie jaar het recht om de advertentieruimte voor het merkenportfolio van Discovery, Fox en Viacom te verkopen. Spreekbuis vroeg aan Amber Verburg (Magna), Evert Bronkhorst (Vizeum) en Niels Bruinsma (Abovo Media) welk effect dit heeft op de tv-reclamemarkt.

De samenwerking betekent dat er minder concurrentie is op gebied van televisiereclame. Event Bronkhorst van mediabureau Vizeum denkt niet dat de samenwerking op korte termijn zal resulteren in een extra prijsverhoging voor adverteerders. Evert Bronkhorst: ‘Het commerciële beleid is al voor die tijd gepresenteerd.’

Niels Bruinsma van Abovo Media meldt dat de tarieven voor komend jaar al bekend zijn gemaakt. Niels Bruinsma: ‘De tarieven zijn allemaal al bekend gemaakt en zijn overal, behalve bij de Ster, flink gestegen, dus dat verwacht ik dit jaar niet meer.’

Ook volgend jaar lijkt het Bruinsma lastig om tarieven te verhogen. ‘Want dan wordt de tv-markt helemaal kapot gemaakt’, aldus Bruinsma.

Bruinsma: ‘Met dalende kijkcijfers en stijgende tarieven tegelijkertijd versnel je de afnemende interesse in tv onder adverteerders natuurlijk. Mijns inziens pakken tv-bedrijven nu zoveel mogelijk geld uit de markt, omdat het kan. De eigen cash cow wordt daarmee om zeep geholpen.’

Amber Verburg (Sr AV Consultant bij MAGNA Global) verwacht ook dat de prijzen zullen stijgen. Verburg: ‘De BrandDeli prijzen waren al gemiddeld 20% gestegen en door overname zal dit zeker nog duurder worden. Ze gaan nu mee in de pricing van RTL. Ik kan niet inschatten hoeveel duurder het gaat worden, maar dat gaat zeker gebeuren. Ik ben zelf ook benieuwd welke impact het zal hebben. RTL weet dat zij en/ of BrandDeli nodig is/ zijn om de doelgroep te bereiken. Uitsluiten zal lastig worden, maar wellicht zullen Ster en Talpa ervan kunnen profiteren. De GRP zal meer en meer versnipperd worden. Bereiksblokken worden schaarser, ook hier zal RTL in voorjaar komen met een ‘veiling’ om zo de beste blokken voor hoogste prijs te verkopen. Niet iedere adverteerder zal hierin mee kunnen gaan en mist hierdoor een stuk bereik.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*