Voormalig TROS-kantoor doet nu dienst als kinderopvang

Villa Hoogerheide, ontworpen door Berlage, bood onder meer onderdak aan NSF/PTI en TROS.

De door Berlage ontworpen, witgepleisterde villa aan de Ceintuurbaan 2, randje Mediapark, heette in den beginne Villa Hubrecht, naar de weduwe Hubrecht, opdrachtgeefster en eerste bewoner van het huis.

Berlage behoorde met Hanrath, Salm en Gosschalk tot de bekende architecten die de nieuwe bewoners van Trompenberg indertijd in de arm namen. De Amsterdammer ontwierp twee villa’s in villapark Trompenberg, dat was voortgekomen uit het gelijknamige herstellingsoord. In 1894 verrees aan de Ceintuurbaan nr. 14, op de hoek met de Akkerweg, een huis in opdracht van Cornelis Cruys en zijn echtgenote. Na het overlijden van het echtpaar werd de villa verbouwd tot Rusthuis De Wijde Blik, zo genoemd vanwege het fraaie uitzicht. Na de sloop in 1961 verrees op deze plek een bungalow, die lange tijd de naam De Wijde Blik droeg,

De tweede Trompenberg-villa van Berlage, die uit 1896 dateert, was een beter lot beschoren. De vermogende weduwe W.H. Hubrecht liet het huis, een stukje verderop aan de Ceintuurbaan (nr. 2), bouwen om er zelf te gaan wonen. Deze Villa Zonneheuvel werd in het begin, naar de eerste eigenares, Villa Hubrecht genoemd. Later werd dit Villa Hoogerheide.

Het huis staat op een heuvel, waardoor er indertijd een wijds uitzicht naar het Noorden was. Aan de zuidkant heeft het een karakteristieke gevel, die anno 2018 nog goed te zien is vanaf de Hilversumse buitenring (Godelindeweg).

Vanuit de entree stap je de centrale, hoge en verlichte hal binnen. Op de mantel van de opvallende haard ‘Eeuwigh gaat voor oogenblick’, de laatste strofe van een gedicht van Vondel.

Trappenhuis
Naar Engels voorbeeld, zo staat te lezen in het boek ’Hilversum, architectuur en stedenbouw 1850-1940’, fungeert het trappenhuis als de spil van de opbouw van de villa. ’De keuze om de gevels te pleisteren zou ingegeven kunnen zijn door de kwaliteit van de bakstenen. Vanuit de Jugendstil-villa van Berlage aan de rand van de Trompenberg had men vroeger uitzicht over bouwland.’

In mei 1942 meldden de kranten dat de directie van de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF), de latere PTI (Philips Telecommunicatie Industrie), de ’kapitale villa; had gekocht ’ten einde dit pand te verbouwen en in te richten als een clubgebouw voor het personeel’. ’In de middaguren zal het gebouw benut worden voor recreatie van de vrouwen en kinderen van het personeel, die er rust en speelgelegenheid zullen vinden.’

Dit ontspanningscentrum vormde ook de oorsprong van de aangrenzende Hilversumse Lawn Tennis Club Hoogerheide. Het verhaal van het beeld ’Naakte vrouw met twee reetjes en sperwer’ van Pieter Starreveld – dat bij de entree van het tenniscomplex staat – is daarbij vermeldenswaard. Dit was het geschenk van ir. F.J. Philips aan de NSF bij het zilveren jubileum. Dat werd op 18 februari 1943 gevierd, ingetogen en in kleine kring, vanwege de bezetting. De president-commissaris overhandigde in Villa Hoogerheide een foto van het beeld, dat op dat moment in de maak was in het atelier van de kunstenaar. Toen het kunstwerk was voltooid werd het in het geheim in de tuin van de villa begraven om het zo uit Duitse handen te houden.

Omdat Starreveld niet was aangesloten bij de Kulturkammer was al zijn werk illegaal.

Na de bevrijding werd het weer opgegraven. Op 26 oktober 1946 werd het beeld, dat meteen werd omgedoopt tot De Godin van de Jacht, onthuld. In aanwezig van Anton Philips en burgemeester Van Hellenberg Hubar.

Het bleef tot 1977 op zijn verheven plek aan de rand van de tennisbanen staan. Daarna verhuisde het mee naar het Philips-complex aan de Anthony Fokkerweg.

In maart 2016 keerde De Godin van de Jacht weer terug op haar plek, op de originele sokkel. Dankzij de inspanningen van de Stichting Pieter Starreveld en de HLTC Hoogerheide.

Directiezetel
Even nog een stapje terug in de tijd. Villa Hoogerheide werd op den duur grotendeels in gebruik genomen als kantoor en werd later de directiezetel van de Philips’ Telecommunication Division.

Van 1982 tot 1997 gebruikte de TROS het gebouw als archief en kantoor. Daarna kwam de villa in handen van de bekende Hilversumse projectontwikkelaar Joh. Matser, die tot dan toe op twee plekken aan de Vaartweg zat.

In 1998/99 werd het gemeentelijk monument ingrijpend verbouwd naar een ontwerp van de Belgische architect Jo Crepain. Twee tot drie meter onder het maaiveld kwam er een extra verdieping bij, waarmee het totale oppervlak van het kantoor van 880 naar 1620 vierkante meter ging.

Daglicht
Omdat kantoormedewerkers volgens ARBO-wetgeving voldoende daglicht en uitzicht naar buiten moeten hebben, werden er uitsparingen uitgegraven die voldoende zicht en zonlicht naar de lager gelegen kantoorruimten brachten. Boven dit ’souterrain’ bleef de originele gevel goed zichtbaar.

In oktober 1999 werd het verbouwde pand feestelijk ingewijd. ,,Het pand was weliswaar te klein maar past precies bij onze filosofie”, vertelde Matser-directeur Carel de Reus aan een Cobouw-verslaggever. ,,Villa Hoogerheide staat voor het behoud van ons culturele erfgoed maar ook voor waardering voor hoogwaardige architectuur.”

Nadat ’Neerlands oudste projectontwikkelaar’ weer was verkast, stond de villa een tijd leeg. Totdat in 2012 Koningskinderen er een buitenschoolse opvang opende, De Gouden Sleutel genaamd. De oudere kinderen krijgen tennisles bij de buren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*