‘Veel Glazen Huis-donaties gaan op aan kosten’

De Telegraaf haalt wederom kritisch uit naar de publieke omroep. Het dagblad valt over de beweringen van het Rode Kruis en 3FM dat élke euro echt voor het goede doel wordt gebruikt.

Dit werd volgens de krant lange tijd ook op de site vermeld, maar de noodorganisatie kan deze bewering niet langer staande houden. Het Rode Kruis besteedt 3,5% van de opbrengst aan kosten voor de organisatie van het evenement blijkt nu. Volgens de zegsvrouw is er een fout geslopen in een tekst op de website van Serious Request.

Op de actie-site van Serious Request wordt dit nu ook vermeld: “De opbrengst van 3FM Serious Request gaat geheel naar het Rode Kruis. Het Rode Kruis gebruikt maximaal 3,5 procent van de opbrengst om de actie mogelijk te maken. Denk daarbij aan promotie en productiekosten voor NPO, Rode Kruis en andere betrokken partijen, catering, bankkosten en de kosten die reportages in het buitenland met zich meebrengen.”

Bij de laatste Serious Request-editie ging het om €175.915 en in 2016 was het door de hogere totaal opbrengst €323.995. De NPO heeft aangegeven geen uitspraken te doen over de kosten individuele programma’s en projecten.

Dat er een percentage van de opbrengsten wordt gereserveerd voor de kosten van het opzetten van charitatieve acties is overigens niet nieuw en vrijwel onoverkombaar. Het percentage van 3,5% is zelfs aan de lage kant voor een landelijke actie van deze omvang. De Telegraaf is echter kritisch omdat er eerder vermeld werd dat alle donaties ook voor de ramp en slachtoffers zouden worden gebruikt.

Serious Request heeft bij de laatste editie een stuk minder donaties binnengehaald. Spreekbuis-blogger Evert Bronkhorst heeft onlangs in een blog aangegeven dat de SR17 het echter juist heel goed heeft gedaan. ‘Deze editie zou op de derde plek staan als je opbrengsten relateert aan de grootte van de zender’, aldus Bronkhorst.

Ook dit jaar zal NPO en het Rode Kruis weer een gezamenlijke goede doelenactie opzetten, al zal het SR-project wel een andere vorm dan voorgaande edities krijgen.

Lees het hele artikel vandaag in De Telegraaf.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*