STER strijdt tegen surco’s in mediabureaubranche

STER-directeur Frank Volmer schafte bureau- en volumekortingen af en hanteert sindsdien een vaste prijs voor tv- en radioreclame. In een interview met Marketing Report meldt Volmer dat adverteerders enthousiast op de verandering reageren.

Volmer: ‘Bij mediabureaus is het beeld verschillend. Er zijn bureaus die nog niet inzien dat surco’s en kickbacks niet verenigd kunnen worden met onafhankelijk advies en de branche ziek hebben gemaakt. Maar er zijn er gelukkig ook veel die het beleid gebruiken om met adverteerders en exploitanten de gesprekken aan te gaan om verandering te bewerkstelligen. Prijs is nu een gegeven, het gaat weer waar het écht om draait: de inhoud en doelstellingen.’

Volmer schat dat er buiten de standaard bureaucommissie zo’n 175 miljoen aan kickbacks rondgaat. De afgelopen 10 jaar heeft Ster mediabureaus, buiten de 15 procent bureaucommissie, 78 miljoen euro betaald aan kickbacks, surco en consultancycontracten. Met het nieuwe Ster-beleid is daar nu 8 miljoen van afgegaan.

Lees het hele interview op Marketing Report.

Betekenis

*Surco’s (surcommissions) zijn de kickbacks die media-inkoopbureaus bij een bepaald bestedingsniveau ontvangen van media-exploitanten, waaronder radio- en tv-zenders en uitgevers. Door de surco’s kan het verwachte onafhankelijke advies van mediabureaus worden beïnvloed. De klant (adverteerder) kan hierdoor media-advies van het mediabureau krijgen dat niet meer gericht is op het beste resultaat, maar op financieel gewin voor het bureau.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*