ARD wil platform voor commerciële en publieke omroepen

Aan de Duitse ‘supermediabibliotheek’ dienen niet alleen particuliere en publieke omroepen maar ook uitgevers te kunnen deelnemen. Gruner & Jahr en ProSiebenSat.1 tonen interesse in het idee van ARD-voorzitter Ulrich Wilhelm dat tegengewicht moet bieden voor techreuzen als Amazon, Facebook, Netflix en Youtube.

Conrad Albert (ProSiebenSat 1.): “We hebben Duitse en Europese alternatieven voor Netflix, Amazon Prime of YouTube nodig, en we moeten meer samen doen, vooral op de inhoudlaag.”

Albert vindt meer samenwerking belangrijk, vooral met het oog op de concurrentie vanuit de VS: “Als we in de toekomst een goed werkende media-industrie in Duitsland willen hebben, moeten we nu de koers bepalen.” Volgens hem is er meer inzicht nodig hoe over de huidige marktomstandigheden van de AV-industrie en de mogelijkheden om wet- en regelgeving op het gebied van mededinging en mediaconcentratie aan te passen.

In diverse Europese landen worden meerdere plannen gemaakt om de publieke en commerciële omroepen meer te laten samenwerken om zo beter te kunnen concurreren tegen internationale platformen. In Engeland zijn momenteel BBC, Channel 4 en ITV in gesprek voor het vormen van een gezamenlijk contentplatform. In Nederland werken NPO, RTL en SBS al samen door middel van VOD-platform NLZIET.

Bron: Teltarif

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*