Shula Rijxman staat open voor een reclamevrije NPO

Naast NTR-directeur Paul Römer is al langer voorstander van een reclamevrije omroep. Tijdens de hoorzitting in Den Haag over de toekomst van de Nederlandse media gaf NPO-baas Shula Rijxman aan hier ook voor open te staan. Ze benadrukte wel dat de NPO nu voor een kwart gefinancierd wordt uit reclame en dat dat gat op de een of andere manier gedicht moet worden.

Financiering vanuit abonnementsgelden van NPO Start Plus kan een alternatieve inkomstenbron zijn, al is het aantal abonees nog te klein. De VVD heeft eerder aangegeven moeite te hebben met de ‘publieke Netflix’ NPO Start Plus, aangezien naast overheidssubsidie en reclame-inkomsten de NPO ook maandelijks kosten rekent voor het ontvangen van publiek gefinancierde programma’s. Meer focus op inkomsten via NPO Start Plus kan ook spanningen brengen op de financiering vanuit kabelaars, zoals KPN en Ziggo. Zij betalen nu nog zo’n 35 miljoen euro aan NPO voor de doorgifte van programma’s.

Römer meldde dat met ‘twee cent per Nederlander per dag’ de publieke omroep van reclame-onderbrekingen verlost is. Het is af te vragen of de huidige politiek openstaat om dit bedrag op te vangen. Andere mediapartijen, waaronder RTL en dagbladen uiten al decennialang kritiek op de concurrentie van de Ster.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*