Blog

Prijsverhogingen internet/tv gaan tot ‘ontkabeling’ leiden

Door: Richard Otto - May 16, 2018

Nederlanders gaan komend jaar enkele tientallen euro's meer betalen voor hun internet- en tv-abonnement. Diverse providers, waaronder KPN en Ziggo, gaan hun prijzen verhogen. Dat blijkt uit onderzoek door Pricewise. Het fenomeen 'Cord Cutting', waarbij consumenten hun tv-abonnement beëindigen, lijkt nu van de VS naar Nederland over te waaien.

In de Verenigde Staten is het aantal cord cutters de laatste jaren fors toegenomen. Uit recent onderzoek blijkt dat dat ‘prijs’ de belangrijkste factor voor de Amerikaanse kijker is om hun tv-abonnement te beëindigen. In Nederland zit internet- en tv- veelal in één pakket en zijn de prijzen een stuk lager dan in de Verenigde Staten.

Onlangs werd bekend dat Ziggo van ACM haar netwerk moet openstellen voor derden. Grote kans dat er hierdoor meer concurrentie komt op gebied van scherp geprijsde ‘internet-only’-abonnementen. Steeds meer Nederlandse consumenten weten VOD-platformen, zoals Videoland, NPO Start, Youtube, NLZIET en Netflix steeds meer te vinden, waardoor de aandacht van lineair naar online verschuift.

Momenteel hebben we in Nederland nog vooral te maken met 'cable sleepers', oftewel consumenten die betalen voor een tv-abonnement bij bijvoorbeeld KPN, Telefort en Ziggo, maar daar weinig of niet gebruik van maken. Door prijsverhogingen, online videoplatformen en aantrekkelijke internet only abonnementen zal komende tijd de Nederlandse consument meer bewust worden van zijn beperkte lineaire televisieconsumptie. Het fenomeen ‘cable cutting’ zal daardoor ook een steeds grotere rol voor de omroepwereld gaan spelen.

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


comments powered by Disqus

« Onderzoek: ‘Alleen 65 plussers kijken meer tv’ 85% van Netflix budget naar eigen producties »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.