NPO Ombudsman blikt terug op 2017

Per 1 januari 2017 hebben de landelijke publieke omroepen een ombudsman aangesteld, die de journalistieke uitingen en het journalistiek handelen van de omroepen volgt en analyseert. Daarnaast onderzoekt en behandelt de ombudsman klachten van het publiek hierover.

Gedurende het jaar wist het publiek de NPO-ombudsman steeds beter te vinden en gingen de journalisten van de publieke omroepen sneller en vollediger in op de vragen die de ombudsman namens kijkers, luisteraars en lezers stelde.

Margo Smit: ‘De aanwezigheid van een ombudsman is voor een mediaorganisatie niet vanzelfsprekend. Indien ze de keuze hadden zouden redacties liever een extra paar handen aan het programma hebben in plaats van een extra paar ogen en oren die namens de nieuwsconsument het werk kritisch tegen het licht houden en waarover je als redactie niets te zeggen hebt. En ook omroepen corrigeren of rectificeren liever in stilte. Grote internationale media schaften de afgelopen periode de ombudsfunctie af of vervingen haar door een platform waarop met de lezers/kijkers gediscussieerd kan worden. Opmerkelijk, omdat in diezelfde tijd de roep vanuit publiek én politiek om transparantie over en verantwoording voor het journalistiek proces snel luider werd.’

Dit Jaarverslag biedt een terugblik op de activiteiten in het eerste ombudsjaar.

Download het volledige jaarverslag hier.

Bron: NPO

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*