NEP speelt in op veranderend kijkgedrag consument

Het kijkgedrag van de consument verandert en verschuift steeds meer van lineair televisie kijken naar online en on demand kijken. Ook NEP The Netherlands speelt hierop in, onder meer met haar eigen content distributie netwerk (CDN). Met dit platform bedient NEP iedereen, overal, met zowel live streaming als on demand films en series. Het CDN heeft hoge capaciteit en bereikte onlangs, mede door het WK voetbal, een nieuwe mijlpaal met het indrukwekkende cijfer van 396,01Gbit/s. Om tot deze ontwikkelingen te komen, werkt NEP nauw samen met haar opdrachtgevers en leveranciers.

Het CDN van NEP bestaat sinds 2006 en maakt content – zowel live streaming als on demand films en series – beschikbaar op onder meer mobiele devices, smart TV’s en webbrowsers. Van dit CDN maken ook andere grote mediapartijen grootschalig gebruik. Dankzij het eigen CDN is NEP in alles onafhankelijk van derden en heeft zij volledige controle over de kwaliteit van haar diensten. Doordat NEP de grootste aanbieder is in Nederland, biedt zij haar opdrachtgevers bovendien de mogelijkheid een ander systeem op haar CDN aan te sluiten en als overloopsysteem te dienen. Hoge beschikbaarheid, flexibiliteit en schaalbaarheid zijn daarbij belangrijke pijlers en bij grote pieken, zoals het WK voetbal, kan NEP uitwijken naar andere grote CDN’s.

Het CDN brengt digitale files snel en ononderbroken bij de consument thuis, via de AMS-IX, NL-IX en directe koppelingen met providers, in ieder wenselijk formaat en op ieder gewenst device. Het biedt bovendien de nieuwste streamingtechnieken. Hiervoor wordt onder meer gebruik gemaakt van de door NEP ontwikkelde, derde generatie ‘CDN federation’ dienst. Deze dienst is gebouwd op het in-huis ontwikkelde Stream Access Manager platform, en integreert meerdere CDN’s. Op basis van performance en andere statistieken wordt bepaald welk CDN het meest geschikt is om de kijker te bedienen.

Wij volgen de trend van lineair naar non-lineair televisiekijken. En ook bij deze ontwikkelingen maken onze mensen het verschil. Onze development afdeling is continu in beweging om in te spelen op de snel veranderende markt en wensen van de consument – en dus van onze opdrachtgevers”, aldus Ralf van Vegten, Managing Director NEP The Netherlands. “Wij stimuleren nieuwsgierigheid, eigen initiatief en onderzoeksdrift en dat leidt tot prachtige, innovatieve resultaten. Daarop ben ik, zijn wij, enorm trots!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*