Blog Agnes Dijker: Merkplaatsing in een reality serie, helemaal het einde!

In mijn vorige blog schreef ik over het nieuwe seizoen van de fictieserie UnREAL (NPO3) die nu inmiddels is afgesloten met een ‘big bang’. In deze Amerikaanse serie over de productie van een dating reality show blijkt niks ‘reality’ te zijn; alles is vooraf bedacht en in scene gezet door de producenten.

Ik vroeg me af hoe het er in de nieuwe dating reality serie van Gordon zal toegaan later dit jaar, maar eigenlijk viel me eerder al iets op met UnREAL in mijn achterhoofd, namelijk de reality serie Helemaal het einde (sinds 2 januari op RTL4) waarin drie Nederlandse gezinnen met een startkapitaal in een jaar een nieuw bestaan proberen op te bouwen op een stuk grond in Chili.

Ineens viel met het volgende op: *De familie Pos (‘de Posjes’ genoemd) start een bedrijf waarin ze Chileense prosecco exporteren naar Nederland, en dat loopt vanaf dag 1 zeer voorspoedig. Daarbij denk ik dan: Ze hebben het goed bekeken, want met RTL en producent Talpa in hun rug hebben ze de wind mee. Moeder Ilona Pos is inmiddels ook te gast geweest in RTL4’s talkshow RTL Late Night, dus nog meer promotie. *Inmiddels is de familie Pos met hun te verdienen geld verhuisd van hun eigen gebouwde huis in het afgelegen gebied la Sirena naar een luxueus appartement in de Chileense hoofdstad Santiago. Daarbij denk ik dan: De producent kan best wel gedacht hebben dat het na een tijdje afwisselend zou zijn om ook een stad als Santiago in beeld te brengen op de Nederlandse televisie, voor Nederlanders die n.a.v. de reality serie een keer naar Chili zouden willen reizen. Zo krijg je een beter beeld van het land; reisbureaus kunnen er vast wat mee. *En als je de familie Pos dan in hun appartement ziet zitten, ’s avonds voor de televisie (met een ‘bubbeltje’ erbij zoals ze het noemen) dan staat daar een led-wijnkoeler die steeds van kleur wisselt. Daarbij denk ik dan: Het is goed bedacht meer producten te promoten in het programma waar mogelijk. Waren er te weinig sponsormomenten voorhanden in het oorspronkelijke concept?

De andere twee gezinnen (de familie Van Wichen en de familie Van Kooij) zijn nog bezig met het bouwen van hun huis. Dat duurt langer door verschillende tegenslagen zoals noodweer en ongelukken. Het bedrijf dat de andere gezinnen gaan opbouwen, is een yogaschool samen met lokale bewoners die de ruimte huren (door Jeroen Schaapveld en Linda van Kooij), een sportschool (door vader Addy van Wichen) en The Orange Waffle (door moeder Astrid van Wichen). Om de Chilenen aan de ‘oranje stroopwafel’ te krijgen valt niet mee, blijkt. Het bedrijf heeft wel al een logo en een bord, maar bestaat verder alleen nog uit een planning en een begroting. Hopen dat ook zij een steuntje in de rug krijgen. Vader Addy vraagt op Facebook in elk geval al aan Nederlanders of ze een uniek blik stroopwafels willen afnemen. Maar de stroopwafels moeten naar de Chilenen, wij kennen de stroopwafels al.

Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*