Martin van Doren: “Deurknopmoment”

Bij toeval zapte ik het programma “Hollandse Zaken” van Omroep MAX binnen. Een studiogesprek over werkloosheid onder 55-plussers. Ik kan mij nooit zo aan de indruk onttrekken dat het programma van A tot Z voorgekauwd en geregisseerd is, en naar mijn idee leidt dat altijd tot het licht chaotische moment aan het einde van het programma; in HRM bekend als: het deurknopmoment.

Onder het deurknopmoment wordt verstaan, dat mensen niet zelden pas aan het einde van een gesprek, soms letterlijk met de deurknop reeds in de hand, pas vragen of zeggen, wat zij eigenlijk wilden vragen of zeggen.
Zoiets leek ook bij “Hollandse Zaken” te gebeuren. Het hele programma vertelden de gasten over hun problemen van werkloosheid, de WW en tenslotte de bijstand, en de schier onmogelijke situatie om daar weer uit te komen. Als je dan kijkt naar wat er in beeld gebracht wordt onder de naam van de gasten, hun beroep, dan valt al snel op dat het om een consultant dit en een consultant dat gaat. Als ik zo vrij mag zijn, en ik ga het probleem van de werkloosheid onder 55-plussers geenszins bagatelliseren, dan lijkt er toch wel een oververtegenwoordiging te zitten van mensen die een leuk graantje meegepikt hebben van ons totaal dolgedraaide systeem, en nu beginnen te janken dat datzelfde dolgedraaide systeem hen er nu uitsmijt. De ontslagen kassière van V&D, of een ontslagen metaalbewerker zullen een gelijksoortig, maar heel anders gericht verhaal vertellen.

Pas als de presentator meldt dat het programma ten einde loopt, wordt het onrustig op de tribune, en voor het eerst praten de gasten door elkaar heen. Het deurknopmoment! De AOW leeftijd moet weer omlaag, en er moet weer een mogelijkheid voor vervroegd pensioen komen.
Daar komt misschien wel de aap uit de mouw: het probleem is misschien helemaal niet uitsluitend de werkloosheid onder 55-plussers, maar meer de daaraan gekoppelde financiële situatie. Als de financiën anders geregeld zouden kunnen worden, zou dan voor alle aanwezigen de werkloosheid écht nog steeds zo’n punt zijn?

Zou het nou toeval zijn dat in het reclameblok achter Hollandse Zaken aan, een reclame van de Triodos Bank zat, die op een positieve, vrolijke manier de kijkers toch wel een beetje toebijt, dat het misschien beter is om te proberen om de hebzucht te verkleinen, in plaats van het bezit te vergroten?

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*