Lichting 2018 van de Nederlandse Filmacademie toont productie in Eye

In samenwerking met diverse omroepen realiseerden afstuderende studenten van de Nederlandse Filmacademie, lichting 2018, een vijftal fictiefilms en zes documentaires die vanaf donderdag 28 juni t/m 30 juni (openbare vertoning) te zien zijn in Eye. Later dit jaar worden ze uitgezonden op NPO3. Sommige fictiefilms, zoals KNF-Award-winnaar ‘Tot aan het einde van de wereld’ van Florence Bouvy, imponeerden bijzonder door spel en camerawerk. Hoe doe je dat?

In ‘Tot het einde van de wereld’ (i.s.m. BNNVARA) vecht een klein meisje (Linde van der Storm) voor de onvoorwaardelijke liefde van haar vader (Juda Goslinga). Ze wonen in een rommelig huis bij een rivier, waar haar vader een bootje op het droge heeft en haar soms mooie verhalen vertelt. Maar als hij dronken is, ziet hij haar niet. Het subtiele samenspel tussen die twee overtuigt volledig. Met name het opwellende verdriet en de woede van het meisje oogt zo authentiek, dat je je afvraagt: hoe krijgt zo’n beginnende regisseur (scenario: Jessie Tiemeijer, camera: Eva Heinsbroek) dat voor elkaar?

Volgens regisseur Florence Bouvy was het een kwestie van toeval, intuïtie, een beetje ervaring met de regie van kinderen, en uiteraard ook vertrouwen en geluk. “Linde was de eerste die we zagen en we dachten meteen: dat is ze. Daarna hebben we nog andere kinderen gezien. Maar Linde was het gewoon”. In de film wordt het kleine meisje boos op haar grote vader en hij op haar. Het is een schitterende scène, waarin de kijker zich heel goed in beide kan verplaatsen. Maar het verdriet dat opwelt in het kindergezicht lijkt verbijsterend naturel. Volgens Bouvy is het heel belangrijk voor een kind dat het zich veilig voelt op de set. Linde schrok heel erg van ‘haar boze vader’. Maar toen Bouvy tegen Linde zei : “Maar jij mag ook boos zijn op hem”, ontstond er andermaal zo’n overtuigende scène. Veel gebeurde op basis van improvisatie, waarbij de regisseur ter plekke het spontane karakter van het spel wist te bewaren. Cameravrouw Eva Heinsbroek speelde hier voortreffelijk op in. In het Keep an Eye Bachelors Magazine vertelt ze over de keuzes die ze maakte.

Meer informatie op www.eyefilm.nl over de diverse programmablokken.

Dineke de Zwaan journalist, tekstschrijver, researcher, recensent, redacteur. Voor alles wat met media, film, fotografie, kunst, cultuur en educatie te maken heeft.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*