Jochanan Bax: ‘Het is steeds makkelijker om zelf met radio of podcasting te starten.’

Steeds meer Nederlanders starten hun eigen online radiostation of podcast. Wij vroegen Jochanan Bax van online audio en muziekspecialst Bax Music over de beste producten om online radio of een podcast te kunnen maken.

In hoeverre adviseren jullie de klanten om het geschikte apparatuur te vinden?
Wij adviseren de klanten van begin tot eind bij ons in de winkels en natuurlijk via onze customer service. Klanten komen bij ons met een vraag/probleem en daar gaan wij een oplossing voor zoeken. Wanneer we die samen met de klant vinden zorgen we dat het bij de klant komt en indien nodig kunnen we zelfs de installatie nog verzorgen. Zo gaat een klant altijd tevreden weg.

Online Radio en Podcasting is momenteel enorm in ontwikkeling. Podcasting is wat laagdrempeliger om in te stappen dan online radio. Wat moeten we hebben om een kwalitatief goede podcast te kunnen maken?
Omdat het steeds laagdrempeliger wordt zien we steeds meer vraag ontstaan naar vooral de Broadcasttafels van bijvoorbeeld D&R. Verder heb je veelal dezelfde producten nodig als in een Studio. Een goede microfoon op een tafelstatief. De juiste monitoren en hoofdtelefoons (We verkopen veel Beyerdynamic), zodat je kunt horen wat je doet. En een goede computer van waar je je muziek draait. Of zelfs een losse DJ-set zodat DJ’s live op de radio bij jou kunnen draaien. Daarnaast is een degelijk internetverbinding ook erg belangrijk. Aangezien luisteraars bijvoorbeeld ook kunnen inbellen via VoiP en dan wil je niet dat deze halverwege wegvalt.

Jullie zijn met Bax Shop de afgelopen jaar zeer snel gegroeid. Bax is actief in 8 landen en in totaal werken er 440 medewerkers. Hoe hebben jullie in een landschap met giganten als Bol.com en vooral Amazon zo’n groei weten te realiseren?
Deze giganten zijn niet heel persoonlijk en hun focus is op alles in plaats van gericht op een specialisme zoals wij doen. Wij willen top of mind zijn als mensen denken aan muziek maken. Tevens zijn we erg sterk in marketing en weten daarom de juiste doelgroep te bereiken.

Bax is grotendeels online actief, maar toch hebben jullie een aantal winkels. Zit er veel verschil in de online en offline klant?
Nee, daar zit niet veel verschil in. De klant is vandaag de dag zowel on- als offline actief. We halen ongeveer 25% van onze totaalomzet uit onze winkels. Tevens zien we dat de klant in de winkel een hoger bonbedrag heeft.

Wat zijn de laatste producttrends op gebied van online radio en podcasts?
Het leuke is dat het steeds makkelijker begint te worden om zelf met radio of podcasting te starten. Met een simpele usb microfoon en een stukje software kom je al een heel eind. Hierdoor krijg je steeds meer mensen die starten en daarna ook doorgroeien. Dat is geweldig voor ons. Wat we tevens merken is dat steeds meer mensen veel geld willen uitgeven voor een goede hoofdtelefoon. De beyerdynamics hoofdtelefoons vliegen werkelijk de deur uit.

Meer info:
www.Bax-shop.nl

Bax Music is partner van de Online Radio Awards 2018

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*