Interview

Hilversum Media Campus raakt goed op stoom

Door: Peter Veenendaal - March 11, 2017

Na een jaar van intensieve voorbereiding raakt de Hilversum Media Campus nu goed op stoom. De eerste wapenfeiten trekken steeds meer nieuwe partners binnenboord.

De Hilversum Media Campus (HMC) is het concrete resultaat van het ‘mediapact’ dat in 2014 onder bezielende leiding van burgemeester Broertjes werd afgesloten. Mediabedrijven, onderwijsinstellingen en de gemeente Hilversum sloegen de handen ineen om ervoor te zorgen dat de Nederlandse mediasector internationaal aan de top zou blijven. Dat zou alleen lukken als er meer vakmensen zouden komen met de juiste mix aan kennis en vaardigheden.

De Campus is een kleine, flexibele organisatie die opleiders, mediabedrijven en dichter bij elkaar brengt onder het motto ‘een leven lang leren’. Het doel is jonge én ervaren professionals op het Mediapark maximaal toe te rusten voor de snel veranderende mediawereld.

Hans Lodders is programmamanager van HMC. Anderhalf jaar geleden kreeg hij de taak om die ambities met bescheiden middelen om te zetten in realiteit. “We zijn begonnen met een inventarisatie bij mediabedrijven en onderwijsinstellingen. Waar is het meeste behoefte aan? Daar zijn een paar speerpunten uitgekomen die we hebben opgepakt en in de praktijk getest. Daarnaast hebben we een businessmodel ontwikkeld met betalende partners. Een model dat zichzelf uiteindelijk moet kunnen bedruipen. Daar zijn we het eerste jaar druk mee geweest. En nu zitten we volop in de uitvoering van plannen en de ontwikkelingen van nieuwe proposities.”

Jonge talenten
Zoals het Talent Development Program, waarin jonge professionals van partnerbedrijven 1 dag en 1 avond per week in de schoolbanken van de Campus zitten, naast hun baan in de media. Lodders: “Fantastisch om te zien hoe zo’n groep van jonge talenten samenwerkt. Hun achtergrond varieert van universiteit tot MBO en hun dagelijks werk van programmamaker tot IT-specialist. Dat zorgt voor een grote dynamiek in de groep. Maar het communiceert prima! Ze krijgen vier blokken van 8 weken: creatie, IT & techniek, content productie en business. En daar tussendoor bieden we allerlei 21steeeuwse vaardigheden aan zoals samenwerken, leadership of kritisch denken. Die combi werkt heel goed.”

Zó goed zelfs, dat de Hilversum Media Campus nu ook plannen heeft voor wat oudere medewerkers van mediabedrijven: het Senior Development Program. Lodders: “Ook voor mid-career professionals is het natuurlijk nodig om up to date te blijven, en niet alleen op hun eigen vakgebied. Daar gaan we binnenkort over praten met de partners.”

Ook nieuw is het programma Make IT Work, dat half april van start gaat en tegemoetkomt aan de groeiende vraag naar IT’ers bij mediabedrijven. In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam worden geselecteerde mensen met een HBO- of universitaire opleiding in 11 maanden omgeschoold tot software ontwikkelaar. Het Hilversumse MyBit en andere partners maken de opleiding op maat voor mediabedrijven. Inmiddels hebben al 18 potentiële werkgevers aangemeld voor de werkgeversmakrkt, waarvan ongeveer de helft uit de media-industrie afkomstig is.

Virtual reality
De Campus kreeg tijdens de inventarisatie veel vragen over virtual reality. Lodders: “Iedereen beseft dat dat een belangrijke nieuwe technologie is voor de mediawereld. Maar veel mensen worstelen nog met de vraag wat ze er mee kunnen, en wat dat voor gevolgen heeft. Daarom hebben we nu de VR Academy opgezet, samen met drie partners die op dat gebied veel kennis en ervaring hebben: Media Monks, NHTV en de Kunstacademie Utrecht (HKU). Die gaat in binnenkort van start. In die 2 dagen leer je natuurlijk niet hoe je VR moet maken, maar wel waar je het voor kan inzetten; wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn. En als de vraag zich verder ontwikkelt breiden we de VR Academy verder uit. ”

“Zo’n bedrijf als Media Monks loopt wereldwijd voorop in virtual reality. Het mooie van deze samenwerking is dat een commercieel bedrijf als Media Monks die kennis graag met onze partners wil delen, omdat ze daarmee uiteindelijk ook de totale VR-vijver weer groter maken,” zegt Lodders. “Want een partner die straks na die kennismaking zelf VR wil inzetten komt natuurlijk gemakkelijk weer bij Media Monks uit. ”

Een mooi voorbeeld van win-win. Maar partners van Hilversum Media Campus hebben meer redenen om mee te doen. Lodders: “Het is een manier om nieuwe talenten aan te trekken, of bestaande talenten aan je te binden door ze een goeie extra opleiding te geven. Maar het biedt bedrijven ook een podium bij de opleidingen. Ze vinden het prachtig om hun deuren open te zetten voor studenten en docenten. Bijvoorbeeld tijdens de Media Park safari’s die wij organiseren. Daar kunnen onze partners laten zien wat ze talenten te bieden hebben.”

Ook voor opleidingsinstituten is deelname aan de Campus interessant, al moesten ze in het begin wel even aan het concept wennen. Lodders: “Zij vinden het voor hun alumni mooi dat ze via de Campus een voet aan de grond hebben op het Mediapark. Daardoor krijgen ze ook directe contacten met bedrijven in de hele keten van de mediasector. Ook voor hun docenten is het interessant om met onze gemengde groepen te werken. En omdat we altijd voorop willen lopen kunnen zij hun nieuwe lesstof mooi bij ons uitproberen.”

Nieuwe partners
Steeds meer bedrijven zien de voordelen van deelname aan de Hilversum Media Campus. De ‘founding partners’ waren Beeld en Geluid, iMMovator en de gemeente Hilversum, vanuit het bedrijfsleven RTL en United en in het onderwijsveld HKU Utrecht en het ROC van Amsterdam. Een lijst die inmiddels fors is uitgebreid met klinkende namen als Vodafone Ziggo, BNN/VARA, Engage Media, Elastique, NEP, Media Park en NHTV (de hogeschool van Breda) met een masteropleiding in Hilversum. Lodders: “En vorige week hebben we daar nog twee mooie nieuwe partners aan kunnen toevoegen, Omroep Max en de Erasmus Universiteit.Volgens Lodders bewijst die toestroom van nieuwe partners dat de Campus echt meerwaarde biedt. “Dat is van begin af aan ons doel geweest. Uiteindelijk maken onze partners gewoon een rekensom: wat stoppen we erin en wat krijgen we daarvoor terug? Dat vind ik overigens legitiem. Heel gezond.”

Waar staat Hilversum Media Campus over een jaar of 3, volgens Lodders? “Dan hebben we twee sterke poten: Een poot met educatieve activiteiten, zoals het Talent Development Program, de Senior variant, de VR Academy, de IT-opleiding en wat we tegen die tijd nog meer bedacht hebben. En daarnaast een poot met evenementen en activiteiten om het onderwijs en de media continu bij elkaar te brengen. En het zou prachtig zijn als we dan zo’n 25 tot 30 betalende partners hebben. Niet alleen grote, vooral ook kleinere mediabedrijven. Die diversiteit is belangrijk. En ik hoop van harte dat de gemeente er dan nog steeds bij zit. Wellicht minder als subsidiegever, maar gewoon, als iedere andere partner.

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


« Samenwerking iMMovator en Beeld en Geluid Cross Media Cafés Media Mile en Smart City Netwerk moeten Mediastad zichtbaarder maken »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.