‘Het geheime leven van Loeki de Leeuw’ – Deel 2: De Oerknal

Dit verhaal begint halverwege de vorige eeuw!  Joop Geesink stond aan het hoofd van de grootste commerciele filmstudio van Europa: Joop Geesink’s Dollywood. 

In die studio in Duyvendrecht bij Amsterdam zijn tussen 1940 en 1970 vele honderden reclame-en opdrachtfilms gemaakt, voor klanten wereldwijd. Er werkten in de hoogtijdagen, 150 man. De studio won meer dan 80 grote internationale prijzen. Het is een mooie geschiedenis waar wij trots op mogen zijn. De Geesink studio’s waren vooral bekend door hun baanbrekende model animation en  poppenanimatie. Zelfs de Mad Men van Madison Avenue klopten regelmatig bij de studio’s aan. (later in dit verhaal komen we terug bij het werk van deze studio’s.) Uit deze traditie is Loeki voort gekomen.

In 1965 maakte de Stichting Ether Reclame haar debut op de Nederlandse televisie. Het publiek was nog niet gewend aan reclames en dus moesten deze van elkaar gescheiden worden door een paar seconden neutraal beeld. Dat waren beelden van golvend water. Nogal saai dus…..

In Duitsland en Italie werden die pauzes gevuld met korte animatiefilmpjes. Dat leek Joop Geesink een veel betere invulling! Hij koos als uitgangspunt de leeuw, ons nationaal symbool en maakte er een charmante underdog van.Met zijn ontwerpen en concept klopte hij aan bij de toenmalige Sterdirecteur Chris Smeekes.

De wijze Smeekes bestelde enkele testfilmpjes, zond ze uit en liet het publiek beslissen. De uitkomst was een overduidelijk ‘Ja leuk!’. Loeki’s carriere startte in januari 1972 en mocht doorgaan tot in 2004.

 

————-Volgende week: Deel 3: ‘Het begint met een idee’ ——————-

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*