Britse zenders investeren £ 125 miljoen in gezamenlijke tv-dienst

De BBC, ITV en Channel 4 hebben een overeenkomst gesloten om te investeren in Freeview, de gratis digitale televisiedienst, als antwoord op ingrijpende veranderingen in het kijkgedrag van het publiek en de concurrentie van streamingoperatoren zoals Netflix en Amazon.

De drie omroeporganisaties hebben samen met Arqiva, eigenaar en beheerder van het nationale zendernetwerk, een vijfjarige deal van £ 125 miljoen afgesloten om nieuwe diensten voor Freeview te ontwikkelen, inclusief een app waarmee kijkers live programma’s kunnen kijken, maar ook uitzendingen kunnen terugkijken.

Voorstanders van publieke omroep hopen dat de investering zal leiden tot meer samenwerking tussen kanalen, waaronder een Netflix-achtige service die alle beschikbare inhoud van de BBC, ITV en Channel 4 verzamelt. De druk om nauwer samen te werken komt door de opkomende concurrentie van Netflix en Amazon.

Alex Mahon (ceo van Channel 4): ”Wanneer concurrenten zoals Netflix jaarlijks 8 miljard dollar uitgeven aan inhoud en 1 miljard dollar per jaar aan IT, dan moeten wij gezamenlijk nadenken wat goed is voor de Britse consument en de nationale creatieve industrie. We moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de waarden van het publiek service-uitzendingen het best worden gediend in het Verenigd Koninkrijk.”

Kanaal 4 werkt ook samen met de BBC om te lobbyen voor de prominente aanwezigheid van publieke omroep-inhoud in de gebruikersinterfaces en programmagidsen van nieuwe streamingdiensten.

“Deze nieuwe verbintenis van onze aandeelhouders is een grote opsteker voor Britse kijkers”, zegt Jonathan Thompson, CEO van Digital UK, die het Freeview-platform beheert.

In een tijd dat ook in het Verenigd Koninkrijk het fenomeen ‘Cord Cutting’, waarbij kijkers hun tv-abonnementen bij de kabelexploitant opzeggen, zijn intrede heeft gedaan, zijn gratis (free-to-air) uitzendingen belangrijker geworden. Tegenwoordig maken meer dan 11 miljoen Britse huishoudens gebruik van gratis deze tv-diensten. Dit is 1 miljoen meer dan begin 2016, volgens BARB (De Engelse SKO).

Exploitanten van betaaltelevisie in de VS en Europa worstelen al langer met de beweging naar “magere tv-bundels”. Volgens BARB is het aantal huishoudens met een Sky-satellietabonnement sinds begin 2016 met 400.000 gedaald, terwijl internationale contentgiganten flink in opkomst zijn. Netflix heeft wereldwijd meer dan 125 miljoen abonnees, waarvan ongeveer 8 miljoen in Groot-Brittannië.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*