Blog Patrick Kicken: ‘Geen verbeelding’

Iets wat we in de radiowereld vergeten lijken te zijn is dat alles mogelijk is. Het is entertainment dus we kunnen het zo gek en spannend maken als we zelf willen. Hele werelden kunnen we tevoorschijn toveren tussen die twee oren van de luisteraar. Helaas leven we in een tijd dat radio vooral ‘eerlijk en echt’ moet zijn. We willen alles laten zien en horen, alles uitleggen, alles bewijzen. En dat haalt de magie er voor een groot deel af.

Neem nou de aanloopweek naar de nieuwe ochtendshow van QMusic. Leuk hoor, al dat gedoe op Instagram waarbij Marieke laat zien hoe fotogeniek ze is en Mattie er als een soort van vermoeide huisvader achteraan sjokt. ‘Kijk, wij zijn bij Laat op Een’. ‘Kijk, wij hebben een fotoshoot’. Dat soort onnozel en ijdel gedoe waar de luisteraar helemaal niks voor koopt. Zit jezelf toch niet zo belangrijk te maken man, het draait om de luisteraar, never nooit niet om jou! Zeker in zo’n spannende fase van ‘gaan de luisteraars dit zoveelste duo in de ochtend bij Q nu eindelijk eens in hun harten sluiten’.

Terwijl je, ook op Instagram, dingen kunt doen die tot de verbeelding spreken. Die een soort van spannende ‘buzz’ rondom je nieuwe ochtendshow creëren. Daarvoor hoef je echt niet altijd met je kop in beeld. Sterker nog, breng je luisteraar eens voor de camera en doe met hem of haar iets unieks. Ja die mochten van Q in een stoel naar de try outs van de kersverse ochtendshow komen kijken. En daarna een formuliertje invullen wat ze ervan vinden. Wauw. Wát een participatie. Doe dat lekker met een focusgroep, waarom moet dat in beeld gebracht worden en wat koopt de kijker van die beelden daarvoor? ‘You make us Q’. Duurt niet lang of de Q luisteraar moet zelf z’n muziek schedulen, scheelt weer een F.T.E.

Ik ging laatst eens op zoek naar Frits Spits voor een interview en bedacht me al gauw dat deze man niet zo heet in het echte leven. Net als Van Inkel, Van Someren, Dekker, Duvall, Stenders en vele anderen gebruikt hij een andere achternaam. Hoe gaaf is het dat je jezelf Frits Spits noemt en ook daadwerkelijk in de avondspits te horen bent. Ook daar doen we niet meer aan bij de radio in Nederland. Vandaar dat je allerlei nieuwe jocks op zenders hoort die je maar moeilijk onthoudt, omdat ze hun eigen nietszeggende, niet tot de verbeelding sprekende achter- en voornaam gebruiken. Ivo van Breukelen. Sander Hoogendoorn. Dat soort namen waar er honderden van rondlopen in Nederland.
Kies toch gewoon voor iets spannends dat blijft hangen bij de luisteraar. Skateboard Sander. Ivo de Macho. Ja we wonen in Nederland waar iedereen nuchter lijkt maar ook wij Nederlanders willen lol en hebben maar weinig plek in ons hoofd om iets te onthouden. Ik heb zelf het geluk gehad dat Kicken mijn echte achternaam is en dat mijn ouders bij de geboorte al dachten laten we er iets bij verzinnen dat lekker bekt, mocht ie ooit nog eens iets op de radio gaan doen of op een podium 😉 Patrick Kicken, een naam die in ieder geval blijft hangen.

De creatieve armoe druipt er vaak vanaf bij de on-air naam, om maar te zwijgen over programmanamen. Hutsefluts in de ochtend. Hatseflats in de middag. Gaap. We durven bijna niks meer bij de radio en dat is jammer. We denken dat alles maar waar moet zijn, dikken niets meer aan of durven iets geks te verzinnen. Leggen alle kaarten op tafel. Denk je dat wat een comedian vertelt op het podium helemaal honderd procent waar is? Nee natuurlijk niet. Maar hij of zij brengt het wel alsof het waar zou kúnnen zijn. Idem voor vloggers. En goede verhalenvertellers. Iets waar we bij de radio ook dringend behoefte aan hebben. Waarom denk je dat de moppen van Van Someren het zo goed doen? Rob weet de korte verhaaltjes zo te brengen dat je het voor je ziet wat er verteld wordt. En om de absurditeit ervan moet lachen. Je zit in de entertainment business, niet in de ‘alles moet waar en zichtbaar zijn wat ik zeg en doe’ business. Al die inside info op social media maakt je tot iets wat niet meer tot de verbeelding spreekt en dus helemaal niet meer zo interessant is om te volgen.

Een uitzondering op de regel is Frank Dane. Die heeft goed naar zijn broer Jensen geluisterd en gekeken en houdt een bepaald soort mystiek rondom zijn (verzonnen) naam en persoon. Benieuwd of hij dit onder druk van de marketingafdeling en programmaleider (‘Frank je moet toch echt meer twitteren hoor’) ook bij de start van zijn nieuwe ochtendshow in 2019 durft vol te houden. Het zou slim zijn en goed werken in een radiolandschap waar voor de rest alles maar open en bloot op tafel ligt, ware het een wereld zonder geheimen en een film met hele dure en flitsende special effects, maar waar je het script al lang en breed van gelezen hebt.

Patrick Kicken

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*