Blog Jan Slagter: ‘Het is 5 voor 12 voor de publieke omroep’

Dat zégt dat een sterke publieke omroep onmisbaar is voor een vitale democratie, maar handelt niet naar de eigen woorden. “Een stevige publieke omroep vraagt om een fatsoenlijke financiering”, aldus Shula. “We doen er alles aan om een Nederlands alternatief overeind te houden tegenover de dominantie van Amerikaanse mediareuzen. Advertentie-inkomsten verschuiven naar Google en Facebook. Daardoor verwachten we de komende jaren zo’n 36 miljoen minder STER-inkomsten. Maar het kabinet verdubbelt dit bijna naar 60 miljoen. Die extra korting is een bewuste politieke keuze. De politiek is nu aan zet, bij ons zit er geen vet meer op het bot. Zeg het maar, wat moet er als eerste verdwijnen? De dagtelevisie, ondanks de ruim miljoen vaak oudere kijkers? Of de nachtradio ondanks de honderdduizenden – vaak eenzame mensen – die er de stille uurtjes mee doorkomen? Of liever bezuinigen op onze jeugdprogrammering en educatieve programma’s? Of ziet u liever de levensbeschouwelijke programmering verdwijnen? Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget. Want wat je afbreekt, krijg je nooit meer terug!”

Bron: Max Magazine

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*