Blog Jan Emous: ‘De Kliko Kilometer’

Het is in de regel wat goedkoop om nieuwe dingen bij voorbaat af te branden. Oorspronkelijke ideeën en doorzettingsvermogen verdienen lof, nietwaar? Maar ja. Er zijn grenzen. Toen in Hilversum de Media Mile werd gelanceerd heb ik wanhopig geprobeerd om er iets moois in te zien. Is niet echt gelukt.

Je kunt van de plaatselijke wethouder van Leuke Dingen Wimar Jaeger zeggen wat je wil, maar niet dat ie niet stijlvast is. Trakteerde hij het volk eerder op de even pakkende als absurde slogan Hliversum, ditmaal bleef hij helemaal hangen in het Engels, want Hilversum moet nou eenmaal op de wereldkaart gezet worden. Hollywood, eat your heart out, here is The Media Mile. Terwijl wij sukkels nog steeds denken in kilometers, is Wimar zijn tijd ver vooruit met z’n mijl.

Het moest allitereren, denk ik, en Kliko Kilometer stond zo sneu. Dat was trouwens een veel betere omschrijving geweest van de barre tocht die die arme Media Mile-lopers in Wimars ogen dólenthousiast zouden moeten afleggen. Een treurig traject van het Hilversumse centrale treinstation naar het Mediapark Door saaie woonwijken. Een overbodige tocht ook nog, want als toeristen met de trein naar Hilversum reizen, kunnen ze uitstappen voor de deur van het einddoel van die mijl: Beeld en Geluid op het Mediapark.

Goed. We lopen met Wimar mee, want we zijn de beroerdste niet. We starten op het oergezellige stationsplein in Hilversum, want we zijn te vroeg of te laat uitgestapt, onderweg naar het Mediapark. We gaan eerst een app op onze telefoon zetten, want onderweg kunnen we daarmee leuke dingen doen. Zoals te weten komen dat het vroegere Tros-gebouw vroeger van de Tros was. We aanvaarden blijmoedig de tocht en al spoedig staan we voor de plaatselijke poptempel De Vorstin. Daar willen we volgens de wethouder op de foto, want er ligt een treurig rood plastic lopertje, zoals je ze ook wel eens ziet liggen voor een schoenenwinkel.

Gék van vreugde lopen we verder. Onderweg krijgen we te maken met Augmented Reality. Dat is een moeilijk woord, zegt Wimar Jaeger in een interview over zijn mijl. Wat het is, vertelt hij niet. Dat doe ik dus hier maar: Augmented Reality is opgeleukte realiteit. En daar stuiten we waarempel op iets kloppends tijdens de mijl: De kern ervan is inderdaad dat de grijze, saaie werkelijkheid van Hilversum door een wel héél erg roze bril moet worden beschouwd.

Dit tochtje is van een even oorverdovende als oogverblindende saaiheid. Even saai trouwens als een heleboel buitenwijken in provinciestadjes. Zo’n wijk waar je lekker woont omdat er niks gebeurt. De tocht geeft een tamelijk exact beeld van wat Hilversum is: een dorpje waar ooit per ongeluk de radio en tv werden geparachuteerd.

Wimar Jaeger draait de niet-Hilversummer een rad voor de ogen door net te doen alsof er spannende dingen in dat dorp gebeuren. Hij is z’n tijd dus niet vooruit, maar is blijven hangen in het verleden en probeert wanhopig -en nog met een moeilijk woord ook- de schijn op te houden van de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Want wat is de realiteit? Dat Hilversum vooral een verzameling vergaderzalen is geworden, waar wordt gepraat over dingen die ergens anders zijn bedacht. Hilversum herbergt studio’s omdat die er nou eenmaal ooit gebouwd zijn. In Hilversum zit RTL nog, totdat de reclame-inkomsten zó laag zullen worden dat het bedrijf ergens anders wat goedkopers gaat huren. In Amsterdam bijvoorbeeld, kunnen ze buren worden van SBS.

Dat vind ik allemaal ook niet leuk voor de Hilversummers, maar zo zit het nou eenmaal, al verzin je honderd Media Miles. Ik zou de bezoeker van Hilversum het volgende willen aanraden. Laat die klikokilometer voor wat het is. Vraag op het station aan een vriendelijke beambte de weg naar de Emmastraat. En bekijk daar de KRO-studio. Tenminste, de facade van de oude KRO-studio. Want meer dan de voorgevel staat er nauwelijks. Erachter bouwen ze appartementen. Dan heeft u een reëel beeld van Hilversum gekregen. Het lijkt op wat het was, maar dat is het niet meer.

Blogger Jan Emous is voormalig redacteur en dj bij o.a. KRO, RTV Noord Holland, Omroep Max en Gooi & Eemlander.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*