Angry Bytes maakt van huiskamer een gameroom

De tv is niet dood, integendeel! De tv begint pas, als het aan de mannen van Angry Bytes ligt. In hun hoofdkwartier, boven een bankkantoor in het hart van Hilversum, maken zij de wereld langzaam maar zeker rijp voor het nieuwe kijken. Interacteren is het toverwoord. In gewone taal: meedoen via je telefoon of tablet. Speel mee met de quiz, meng je in het debat of kies zelf de volgende clip. De jeugd doet al niet anders, en de ouderen volgen. Tijd voor de mondige kijker

Marc Veuger en Ralf Verhoef stonden beiden aan de wieg van Angry Bytes. Samen met Michiel Veenstra, nu dj van 3FM, waren ze ooit het webteam van Radio 538. Een dikke vijftien jaar geleden ontwikkelden ze ABC Manager, een CMS of computersysteem dat op dit moment tientallen omroepen, zenders en andere mediabedrijven draaiend houdt. Daarop voortbordurend ontstond het ’real time platform’ Play Now!, waarmee de Hilversummers elk tv-programma interactief kunnen maken. Het vaak besproken ’tweede scherm’.

Veuger: „Kijk, Amerikaanse series uitzenden op de Nederlandse tv is onzin geworden dankzij Netflix en al die andere on-demand diensten. Maar live-tv, sport en evenementen, dat blijft. Daar is lineaire tv nog steeds ideaal voor. En wij brengen dat naar de 21ste eeuw, door de kijker de mogelijkheid te geven om mee te doen. Vooral jongeren bemoeien zich graag met wat ze zien. Die willen niet meer dat alles top down over ze wordt heengestrooid.”

Als voorbeeld noemt Marc de ’Nacht van de popmuziek’, een jaarlijks programma van de NTR met Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis. „Dat format staat in grote lijnen vast. Maar welke clips er worden vertoond, dat bepalen de kijkers met hun tweede scherm. En verder worden er continu vragen gesteld aan het publiek, quizjes gespeeld, polls gehouden. Je ziet dat het publiek daar heel intensief aan meedoet. Hun input is direct weer live te zien in het programma.”

Marc Veuger en Ralf Verhoef stonden beiden aan de wieg van Angry Bytes. Samen met Michiel Veenstra, nu dj van 3FM, waren ze ooit het webteam van Radio 538. Een dikke vijftien jaar geleden ontwikkelden ze ABC Manager, een CMS of computersysteem dat op dit moment tientallen omroepen, zenders en andere mediabedrijven draaiend houdt. Daarop voortbordurend ontstond het ’real time platform’ Play Now!, waarmee de Hilversummers elk tv-programma interactief kunnen maken. Het vaak besproken ’tweede scherm’.

Artikel afbeelding

Verhoef: „We hebben in het begin heel wat formats onderzocht. Wat werkt en wat niet? Bij quizzen, tests en alle vormen van live-televisie werkt Play Now! heel goed. De mensen kijken tv en gebruiken hun telefoon of tablet om mee te doen. Bijvoorbeeld om te stemmen voor de Televizierring. Maar je kan ook rechtstreeks je mening geven over politici tijdens een verkiezingsdebat. Doen ze het goed? Slaat hun argument aan? Dat kan je gewoon vragen via het tweede scherm. En die informatie is direct beschikbaar voor de programmamakers en die politici.”

Bij quizzen en programma’s als de ’Nationale wetenschapsquiz’ doet nu al 12 tot 15 procent van de kijkers actief mee. Marc Veuger: „En dat is het gemiddelde over alle leeftijden. Kijk je alleen naar jongeren onder de 20 jaar dat is het 51 procent, en mensen tussen de 20 en 34 zitten op 42 procent. Dat zijn enorme aantallen. Je hoort weleens: de tv-kijker is oud. Onzin. De tv-kijker die niet actief meedoet is oud. De mondige jeugd wil best kijken, maar wel zelf meedoen.”

Ralf Verhoef: „En we staan niet stil, er komen steeds meer mogelijkheden. Dit voorjaar gaan we het tweede scherm gebruiken tijdens een live concert met een groot orkest. Dan kunnen mensen in de zaal via hun telefoon bepalen wat de toegift wordt. Of tijdens een bepaald stuk muziek meer informatie opvragen over de componist, of over de solist die ze op dat moment horen, of hun mening geven over de uitvoering. Alles kan. Maar het hoeft natuurlijk niet. Je kan ook gewoon lekker met je ogen dicht naar de muziek luisteren.”

Maurice de Hond

Door het groeiende gebruik van het tweede scherm krijgen de makers ook steeds meer informatie over hun publiek en over wat dat publiek wil, of niet wil. Veuger: „Als je tijdens een uitzending van 50- tot 100.000 mensen input krijgt is dat hele goeie content voor je programma. Vraag dat maar eens aan Maurice de Hond. Die kan alleen maar dromen van dat soort aantallen. En dat levert voor de makers ook weer goeie marketinginformatie op. We werken nu samen met een hogeschool en een universiteit om te kijken hoe we meer inzichten uit die ruwe data kunnen halen.”

Verhoef: „Het is wel anonieme informatie, natuurlijk, anders komt de privacy in het gedrang. Maar als je de deelnemers een paar hele basale dingen vraagt, zoals leeftijdsgroep of geslacht, kan je daar al hele aardige dingen mee doen. En weer teruggeven aan de deelnemers. Zo van: Jij had die vraag goed, maar 80 procent van de leeftijdsgenoten had ’m fout. Dat soort weetjes houden het leuk om mee te doen.”

Sausje

Marc Veuger: „Sommige programmamakers en producenten zien nog niet goed wat ze aan die interactie hebben. Die zijn gewoon bezig met programmamaken. Maar de omroepen zien het wel. Je moet het ook van begin af aan meenemen in de ontwikkeling van een programma, dan werk het pas goed. Als je dat achteraf pas doet is het geen wezenlijk onderdeel van je programma, meer een sausje er overheen.”

Artikel afbeelding

Ralf Verhoef: „En je moet het goed doseren. Wij hebben in het begin formats gemaakt voor het tweede scherm die zó intensief waren dat je bij wijze van spreken niet meer toekwam aan het kijken naar het eerste scherm. Fantastisch qua beleving, maar dan schiet je je doel natuurlijk voorbij. Het moet ondersteunend zijn en het programma verrijken.”

Veuger: „Maar technisch is de sky de limit. Als je thuis op de bank met samen met anderen met een quiz meespeelt, kunnen wij ook op je telefoon de scores van de anderen laten zien. En als je Philips Hue-lampen in huis hebt kunnen we die via wifi rood laten knipperen als je nog maar vijf seconden hebt om te antwoorden, of groen als het goed is. Dan wordt je huiskamer ineens een gameroom. Modern ganzenborden, noemen wij dat.”

Ondanks het succes van Play Now! is Angry Bytes met twaalf medewerkers in Hilversum en twee in Servië nog steeds een klein bedrijf. „En dat willen we graag zo houden”, zegt Marc Veuger. „We zijn wel marktleider in Nederland en we werken internationaal samen met Ex Machina in Amsterdam om Play Now! wereldwijd te verkopen. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika, daar doen we nu een aantal grote producties. En verder richten we ons de komende tijd vooral op ABC Live, een nieuw product waarmee je snel en tijdelijk interactie aan je evenement of programma kan toevoegen.”

Ralf Verhoef: „Wat wij hier doen is voornamelijk productontwikkeling. Onze klanten en onze partners bouwen daar zelf mee verder in hun eigen organisatie. Het fundament is ABC Manager, ons eigen CMS voor mediabedrijven. Daar kunnen we gerichte oplossingen mee maken voor specifieke vragen. Zo wilde de BNN Academy een online wervings- en selectiemiddel als ondersteuning, om uit duizenden aanmeldingen de beste kandidaten te halen. Dat kan ons systeem aan. Maar zo zou je ook de audities voor ’The voice’ kunnen regelen, als iedereen een eigen filmpje uploadt.”

Om voorop te blijven lopen bereidt Angry Bytes zich voor op het internet of things, de situatie waarin er meer apparaten online zullen zijn dan mensen. Denk aan machines, auto’s, de thermostaat, vuilnisbakken of de koelkast. Verhoef: „Wij waren de eersten in Hilversum met een mast op het dak waarmee we allerlei data van sensoren kunnen ontvangen. Van alles. Welke container zit vol, waar is het glad, noem maar op. Die data kan je weer beschikbaar maken voor anderen. Samen met de wethouder hebben we een plannetje gemaakt om de koeien op de hei een sensor te geven. Dan kan je ze opzoeken met je telefoon, of je kan ze vermijden als je er bang voor bent. Mooi toch? Het is maar een voorbeeld. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*